
نقش سيستم هاي اتوماسيون در نهادينه كردن ارتباطات سازماني
فرمت : WORD
تعداد صفحه : 42 قیمت : مبلغ ۷ هزار تومان
مقدمه
امروزه محيطهاي كسب و كاري با چالشهاي گوناگوني از قبيل گسترده شدن تعاملات دروني و بيروني سازمان، با نياز به ارتباط بيشتر واحدهاي سازماني و ضرورت نظارت مستمر بر پيشرفت كارها و ... مواجهند. مديران سازمانها نياز دارند كه با سرعت و دقت بيشتري روند انجام امور را نظارت و پيگيري نمايند. تعاملات روزمره سازمان و حجم تبادل اطلاعات در دورههاي كاري فشرده به اندازهاي افزايش پيدا ميكند، كه انجام و پيگيري آنها به صورت دستي و سنتي عملا خارج از توان نيروي انساني بوده و ممکن است با مشكلات زيادي همراه شود.
در سالهاي اخير، پيشرفت فناوري اطلاعات و شاخههاي وابسته به آن، راه حلهاي مختلفي را فراروي محيطهاي كسب و كاري قرار داده است. در اين ميان، سيستمهاي اطلاعات از مهمترين و كاراترين راه حلها براي تسهيل، كنترل و نظارت بر گردش اطلاعات در سازمانها است. سيستمهاي اطلاعاتي، برنامههاي نرم افزاري هستند كه با استفاده از رايانه و بانكهاي اطلاعات (DATA BASE) ، كار جمعآوري، ذخيره، بازيابي و كنترل اطلاعات را در سازمانها تسهيل مينمايند.
شاخهاي از سيستمهاي اطلاعاتي با عنوان سيستمهاي اطلاعاتي مديريت، به مديران و كاركنان در زمينه كنترل گردش اطلاعات در سازمان كمك ميكند. يكي از پركاربردترين انواع سيستمهاي اطلاعاتي که مديران را در کنترل گردش اطلاعات در سازمان ياري ميدهد، سيستم اتوماسيون اداري (OFFICE AUTOMATIONS SYSTEM)است. در اين سيستم، عموما گردش مكاتبات اداري در سازمان مورد توجه قرار ميگيرد. ولي معمولا داراي ابزارهاي ارتباطي متعددي همچون ارسال و دريافت نامهها و دستورالعملها، ارسال و دريافت پيامهاي شخصي و فوري، ارسال و دريافت نامههاي الكترونيكي داخلي و ... است........
مقوله ارتباطات چند وجهي است و در ابعاد مختلف سازمان قابل بررسي ميباشد كه غالباً در محدوده وظايف واحد منابع انساني يا روابط عمومي قرار ميگيرد. در يك نظرسنجي انجام گرفته در ايالات متحده آمريكا در حدود 95% مديران، مهمترين عامل موثر در زمينه منابع انساني را مقوله ارتباط و به طور خاص ارتباطات داخلي بيان كردند و مديريت موثر آن را از موارد كليدي در ارتقاي توان رقابتي سازمانها دانستند.
اهميت ارتباطات سازماني غالباً در امر تصميمگيري مناسب و به موقع مورد توجه قرار ميگيرد در سازمانهاي بزرگ كه استفاده از رويكرد تصميم گيري مستقيم و فرد به فرد ميسر نيست استفاده از سيستم ارتباطي مناسب به گونهاي كه از اطلاعات تمامي دست اندركاران به صورت مناسب و در زمان موردنياز استفاده شود از اهميت شاياني برخوردار است.
مقوله ارتباطات از سويي ديگر ابزار اجراي راهبردها و رويكردهاي اساسي سازمان ميباشد. تبيين چشم انداز سازمان براي كاركنان، تعيين اولويتهاي سازماني و انگيزه بخشي به آنان پيش نياز اجراي اثربخش راهبردها و برنامه هاي سازمان ميباشد كه هيچ يك از آنها بدون طراحي سازوكار ارتباطي مناسب بين سازمان و كاركنان به عنوان اصلي ترين سرمايه هاي سازمان، امكان ظهور نمييابند و اين مسئله نقش ارتباط را به عنوان يك جزء ضروري در آميزه كسب و كار (Business Mix) پررنگ ميسازد.
ايجاد تغييرات مناسب در سازمان به گونه اي كه بقاي سازمان را در عرصه پرچالش رقابت كنوني كه شرايط آن هرلحظه دشوارتر از شرايط پيشين آن ميگردد، تضمين نمايد از جمله تواناييهاي اصلي موردنياز رهبران سازمانهاي امروزي به شمار ميآيد. بديهي است كه استقرار اين تغييرات بدون بسترسازي مناسب نزد كاركنان و ايجاد تعهد در آنها به منظور جلب بيشتر همكاري آنان در جهت پياده سازي مناسب اين تغييرات امكان پذير نميباشد و در اين زمينه نيز سيستم ارتباطي مناسب بين سازمان و كاركنان نقش تعيين كننده دارد به بياني ديگر مقوله ارتباط از جمله عوامل تعيين كننده و اساسي در مديريت تغيير ميباشد.
طبق يافتههاي روانشناسي نزديك به 60 درصد اوقات روزانه افراد صرف ارتباطات انساني ميشود و بر همين مبنا دور از ذهن نخواهد بود كه ادعا شود در سازمان ها به عنوان مجموعه و گروهي از انسانها ارتباطات ميبايستي به عنوان عاملي مهم و تعيينكننده مورد بررسي قرار گيرد.
ارتباط به زبان ساده" فرايند ارسال و دريافت پيام "تعريف ميشود. ارتباط زماني موثر است كه عكسالعمل مطلوبي را كه مدنظر فرستنده پيام است، در گيرنده ايجاد كند. بديهي است كه بايد ارتباط را در چارچوب يك سيستم دوسويه تبادل اطلاعات مورد بحث و تدقيق قرار داد.
يك ارتباط مؤثر داراي ويژگي هايي از قبيل: كامل بودن، به اندازه بودن، توجه و برآوردن نياز ارتباطي، استحكام داشتن، روشني و شفافيت و صحيح بودن ميباشد كه همگي آنها بايد در طراحي سيستم ارتباطي كارآمد مدنظر قرار گيرند.
نتيجه ارتباط، تأثيرگذاري و ايجاد تغيير مطلوب رفتاري يا نگرشي درگيرنده است. تاثيرگذاري به مديريت احتياج دارد. به عبارتي تأثير در ديگران به هر منظوري كه انجام شود بايد مانند هر برنامه مديريتي ديگر با برنامهريزي و تفكر همراه گردد و قصد و اهداف آن روشن و به خوبي درك شده باشد.
فهرست مطالب
-
مقدمه
-
سيستمهاي اطلاعاتي مديريت
-
اتوماسيون اداري
-
مزايا و كاربردهاي اتوماسيون اداري
-
اتوماسيون اداري و ارتباطات سازماني
-
مشکلات استفاده از سيستم
-
نتيجه گيري
-
-
تعاریف ویژه ارتباط عقیده ادوین امری در مورد ارتباط (Edwin Emery)
-
عقیده جان ای. آر.لی(Lee john A.R) درباره ارتباط
-
عقیده ابراهیم رشیدپور درباره ارتباط
-
عقیده جورگن درباره ارتباط
-
عقیده کارل هاولند (Hovland) درباره ارتباط
-
عقیده مانیوس اسمیت (smith.M) درباره ارتباط
-
عقیده آرانگارن (Aranguren 1970.p11 )در مورد ارتباط
-
عقیده چارلز کولی درمورد ارتباط
-
انواع ارتباط
-
انواع ارتباط جمعی
-
تفاوت ارتباط سازمانی با انواع دیگر ارتباط
-
انگیزه و فایدهی ارتباط سازمانی
-
انواع ارتباطات در سازمان دارای ساختار رسمی
-
فرایندهای ارتباطات سازمانی
-
سبكهای ارتباطی در سازمان
-
روابط بین سازمانی
-
نقش روابط عمومي در نهادينه كردن ارتباطات سازماني
-
ارتباطات و سازمان
-
فرایند ارتباطات برون سازمانی
-
اطلاعات و جامعه اطلاعاتی
-
روابط عمومی مجازی
-
مدیریت اطلاعات
-
فن آوری اطلاعات و آینده سازمان
-
جمع بندی
-
-
نقش فناوري اطلاعات در سازمانهاي مجازي
-
چكيده
-
مقدمه
-
تفاوت بين ساختار سنتي و ساختار مجازي
-
ساختار ارتباطي سازمان مجازي
-
نقش فناوري اطلاعات در سازمان مجازي
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
فن آوری اطلاعات و ارتباطات , مديريت كيفيت ,
|