منوی اصلی |
 |
|
|
تاريخ : سه شنبه 16 اردیبهشت 1404 |
|
|
درباره ي سايت |
 |
|
|
تهیه پیشینه پژوهش ::
پیشینه یا سوابق پژوهشی مربوط به مساله تحقیق یکی از عناصر مهم پروپوزالهای پژوهشی و نیز تحقیقات محسوب میشود. در این قسمت به چند سوال عمده در این زمینه پاسخ میگوییم.
چرا باید پیشینه تهیه کنیم؟ جمعآوری پیشینه چه اهمیتی دارد؟ همانطور که مي دانيد، پژوهش اساساً به دنبال پاسخ سؤالات یا آزمون فرضیاتی است که در بیان مساله مطرح شده است. از آنجا که ما اولین یا تنها پژوهشگر این کرهی خاکی نیستیم!!!، همواره باید احتمال بدهیم که پژوهشگران دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشند که به مسالهای عین یا شبیه مساله تحقیق ما پرداخته باشند. مراجعه به تحقیقات، مقالات یا کتابها و حتی مصاحبهها یا سخنرانیهای آنان میتواند پیامدهای مثبت متعددی داشته باشد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- ابعاد جدیدی از مساله تحقیق را بر ما آشکار کند تا به جای تکرار بیهودهی تحقیق دیگران، تحقیق تازهای انجام دهیم.
2- به تدقیق سوالات یا فرضیات تحقیقمان کمک کند.
3- به ظرایف روش شناختی تحقیق درباره موضوع بیشتر آشنا بشویم.
4- خلاصه اینکه ما را در تجربیات محققان قبلی شریک کند و احتمال تکرار خطا در پژوهش را کاهش دهد.
اهداف ما نيزگسترش دانش و دستيابي آسان پژوهشگران ، انديشمندان ، دانشجويان و كليه علاقمندان به توسعه دانش به مقالات و پروژه هاي فارسي مي باشد تا در جهت اعتلاي دانش اين مرز و بوم سهيم باشيم
|
|
|
موضوعات سايت |
 |
|
|
|
|
مطالب تصادفي |
 |
|
|
|
|
جستجوی پیشرفته |
 |
|
|
|
|
|
پیغام مدیر سایت |
 |
|
|
حل تمرین دروس الکترونیک، مدارهای الکتریکی،کنترل خطی، نانوالکترونیک، فناوری ساخت مدارهای دیجیتال، ریاضیات مهندسی، معادلات دیفرانسیل، و.....
رشته مهندسی برق گرایش های الکترونیک، قدرت، کنترل، مخابرات، کامپیوتر
کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری
از طریق تماس، واتساپ، تلگرام با شماره تلفن09372002091 وهمچنین از طریق دایرکت پیج اینستاگرام project_tehran درخواست خود را ارسال فرمایید
در سریعترین زمان و با بهترین کیفیت توسط تیم متخصص دکتری انجام می شود
*****************************************************************************

شبیه سازی پروژه و مقاله درتمام سطوح دانشگاهی پذیرفته می
شود
*****************************************************************************
 
*****************************************************************************
مامي توانيم با كمترين هزينه ودر كوتاهترين زمان ممكن در تهيه پروپزال ، پروژه ، مقاله ، پايان نامه ، گزارش كارآموزي ،به شما كمك كنيم. در صورت تمايل عنوان ومشخصات كامل مطلب درخواستي و رشته و مقطع تحصيلي و شماره همراه خود را جهت اعلام نتيجه در قسمت نظرات ثبت کنید .
ضمناْ اگر از نظر وقت عجله دارید به ایمیل یا تلگرام زیر اعلام فرمائید
ایمیل com.dr@yahoo.com
از طریق تلگرام یا واتساپ با این شماره درخواست خود را اعلام فرمایید : 09372002091
|
|
|
جستجوی فایل ( پیشنهاد می شود جهت دسترسی سریعتر به مطلب مورد نیاز از این جستجو استفاده |
 |
|
|
|
|
جستجوی2 ( پیشنهاد می شود جهت دسترسی سریعتر به مطلب مورد نیاز از این جستجو استفاده شود ) |
 |
|
|
|
|
|
پایان نامه : اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و رفتاری بر سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه، بیش فعالی،
وقتی کودک دارای اختلال باشد، به والدین بخصوص مادران فشار روانی زیادی وارد خواهد شد ، چرا که بسیاری از انتظارات آنان درهم ریخته میشود و روشهای تربیتی مرسوم در این کودکان تاثیر چندانی نخواهد داشت . در واقع تربیت فرزندان مسئولیت مهم و دشوار تلقی می شود. در این زمینه کانت می نویسد : « در بین ابداعات بشر دو تا از بقیه مشکلتر است ..............
اختلال کمبود توجه بیش فعالی وضعیتی است که در بعضی کودکان پیش دبستانی و یا در سالهای اولیه مدرسه ظاهر می شود. برای این کودکان کنترل رفتار یا توجه داشتن سخت است. اینطور برآورد شده است که بین 3 تا 5 درصد از کودکان یا تقریباً دو میلیون کودک در آمریکا به این اختلال دچار باشند یعنی در هر کلاس 25 تا 30 نفره یک کودک مبتلا به ADHD وجود دارد..............
اختلال کمبود توجه بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات دوره کودکی است که می تواند اثرات نامطلوبی بر روی فرد در دوره کودکی و نوجوانی، بر روابط خانوادگی و بخصوص سلامت عمومی مادران داشته باشد. و یکی از موثرترین راههای کاهش این اثرات نامطلوب، آموزش خانواده بخصوص مادران می باشد به این دلیل تحقیقی را با عنوان «اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و رفتاری با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به ADHD دوره ابتدایی شهرستان بجنورد» انجام شد که این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی می باشد. در این تحقیق جامعه آماری، کلیه مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان بجنورد که مبتلا به ADHD هستند، می باشد. نمونه آماری، 30 نفر از مادران دارای کودک مبتلا به ADHD هستند که از طریق نمونه گیری خوشه ای از 30 مدرسه انتخاب شده اند. در ابتدا، مادران 2 گروه کنترل و آزمایش پرسشنامه GHQ را تکمیل نمودند. پس از آن مادران گروه آزمایش طی 12 جلسه آموزشی، الگوهای شناختی ـ رفتاری جدید را آموختند در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی ندیدند. پس از اتمام آموزش، مادران هر دو گروه مجدداً تست GHQ را تکمیل نموده و نمرات محاسبه شده در 2 مرحله ثبت، سپس میانگین نمرات، تفاوت میانگین ها و واریانس محاسبه گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS، آزمون تی ـ استودنت برای گروه های مستقل انجام گردید.ابزار اندازه گیری در این پژوهش عبارتند از : پرسشنامه سلامت عمومی GHQ، پرسشنامه CSI4 که روایی و پایانی ابزار قبلاً اندازه گیری شده است و مورد تایید می باشد.این پژوهش دارای 5 فرضیه می باشد که چهار فرضیه آن تایید گردید. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش مادران با رویکرد شناختی ـ رفتاری باعث افزایش سلامت جسمی، سلامت عمومی، کارکرد اجتماعی و کاهش اختلال اضطراب و اختلال خواب می شود.

درباره :
پایان نامه های رشته ادبیات و علوم انسانی . علوم اجتماعی . روانشناسي . علوم تربيتي , رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان , بررسي نقش تشويق در تعليم و تربيت دانش آموزان , سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر , رابطه عزت نفس، ابراز وجود و متغيرهاي جمعيتشناختي با مصرف سيگار در بين دانشجويان , روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
برچسب ها :
ADHD , اختلال کمبود توجه ـ بیش فعالی , تیزهوشی و بیش فعالی , سلامت جسمانی ,
|
|
|
|
|
بررسی رابطه عزت نفس و سلامت روانی با بهزیستی روانشناختی والدین کودکان عادی و کودکان مرزی 12-7 ساله
مطالعه موردی : شهرستان سراوان
چکیده:
در طول یک قرن گذشته بسیاری از روانشناسان اتفاق نظر دارند که انسان نیازمند به عزت نفس است. در ادبیات روانشناختی مطالب مفصلی درباره عزت نفس وجود دارد و تا امروز تحقیقات و مطالعات زیادی درباره عزت نفس و ارتباط آن با متغیرهای متعدد دیگر انجام گرفته است که بیشتر تحقیقات این مطلب مهم و اساسی را تایید می کنند که عزت نفس بالا از عوامل مثبت و موثر در بهداشت روانی و عزت نفس پایین از عوامل مستعد کننده ناراحتی های روانی می باشد. عزت نفس عبارت است: از احساس ارزشمند بودن، این حس از مجموع افکار احساسات، عواطف و تجربیاتمان در طول زندگی ناشی می شود. همه افراد، صرف نظر از سن، جنسیت، زمینه فرهنگی، جهت و نوع کاری که در زندگی دارند، نیازمند عزت نفس هستند. افرادی که احساس خوبی نسبت به خود دارند، معمولاً احساس خوبی نیز به زندگی دارند.آنها می توانند با اطمینان، مشکلات مواجه شوند و از عهده آنها بر آیند
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عزت نفس و سلامت روانی با بهزیستی روانشناختی والدین کودکان عادی و والدین آموزش پذیر می باشد. ابزارهای این پژوهش شامل سه نوع پرسشنامه است که شامل: پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه سلامت روانی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی می باشد و پرسشنامه عزت نفس شامل سه مقیاس عملکرد تحصیلی و ارزیابی اجتماعی و ارزیابی ظاهری می باشد و پرسشنامه سلامت روانی 7 ماده آن برای نشانه های جسمانی و 7 ماده دیگر آن علایم اضطراب و 7 ماده دیگر آن اختلال در کنش اجتماعی و 7 ماده دیگر علایم افسردگی را می سنجد. پرسشنامه بهزیستی روانشناختی که 19 ماده آن برای رضایت از زندگی و 13 ماده آن برای معنویت و 19 ماده آن برای شادی و خوش بینی و 8 ماده آن مربوط به رشد و بالندگی و 8 ماده برای ارتباط مثبت با دیگران و 10 ماده آن برای خود مختاری می باشد. بر اساس نتایج تحقیق مشاهده شد که نمره سلامت روانی در والدین دانش آموزان مرزی بیشتر از دانش آموزان عادی است بدین معنی که والدین کودکان مرزی از سلامت روانی بیشتری برخوردارند و همچنین از لحاظ عزت نفس بین والدین دانش آموزان عادی و مرزی مشاهده نشد و مشحص شد که نمره بهزیستی روانشناختی در بین والدین دانش آموزان عادی بیشتر از والدین دانش آموزان مرزی می باشد بدین معنی بهزیستی روانشناختی بیشتری دارند.
درباره :
نقش تلويزيون دررفتار , رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان , بررسي نقش تشويق در تعليم و تربيت دانش آموزان , بررسی انسانشناسانه هویت قومی - جماعتی در یک محله , سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر , مقایسه عزت نفس در زنان بدون رحم با زنان عادی , رابطه عزت نفس، ابراز وجود و متغيرهاي جمعيتشناختي با مصرف سيگار در بين دانشجويان , بررسی انسان شناسانه مسئله توسعه با تاکید بر موقعیت گروهی از انجمن های غیر دولتی , رابطه پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي در بين دانش آموزان مقطع ابتدايي ,
|
|
|
|
|
پایان نامه : رابطه هوش هیجانی و هوش معنوي با رضایت از زندگی در دانش آموزان تیز هوش دختردبیرستانی
چکیده
بشر در جستجوى خوشبختى است و در پى آن است که به زندگى رضایتمندانه دست یابد و هیچ کس نیست که بخواهد زندگىِ همراه با نارضایتى داشته باشد. رضایتمندى، بستر موفقیت و کامیابى است و هیچ انسان موفّقى نیست که از هنر رضایت از زندگى برخوردار نباشد. بدون رضایتمندى، امکان پیشرفت و موفقیت وجود ندارد انسان. انسانهاى موفقّ کسانى هستند که از زندگى خود لذت می برند. بنابراین رضایتمندى از زندگى، یکى از رازهاى ناشناخته در زندگى انسانهاى موفقّ است. زندگى موفق، زندگى اى است که توأم با رضایت وخرسندى باشد. اگر زندگى بستر تکامل است، رضایتمندى هم شرط موفقیت در زندگى بوده و کسانى مى توانند به تکامل بیندیشند که با زندگى خود مشکل نداشته باشند. البته بایستی به این نکته توجه داشتکه میان تفاوت وجود دارد. همه انسانها در زندگى مشکل دارند؛ اما انسان موفق، کسى است که با زندگى اش مشکل نداشته باشد و این یعنى رضایت از زندگى
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه هوش معنوي و هوش هیجانی با رضایت از زندگی در دانش آموزان دخترتیزهوش مقطع دبیرستان انجام گرفته است. بدین منظور 123 دانش آموز از پایه هاي اول، دوم وسوم دبیرستان دخترانه به روش نمونه گیري ساده انتخاب شده اند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي هوش معنوي (بدیع و همکاران، 1389 )، هوش هیجانی (شوتو همکاران، 2001 ) ورضایت از زندگی (هیوبنر، 2001 ) استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین هوشمعنوي با رضایتاز زندگی همبستگی مثبت و معنی داري وجود ندارد، اما بین هوش هیجانی با رضایت از زندگی همبستگی مثبت و معنی داري وجود دارد.
درباره :
طلاق ، انسان شناختی ، عوامل نابسامانی خانواده , بررسي پيامدهاي فرار دختران از منزل , رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان , بررسی انسانشناسانه هویت قومی - جماعتی در یک محله , سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر , مقایسه عزت نفس در زنان بدون رحم با زنان عادی , رابطه عزت نفس، ابراز وجود و متغيرهاي جمعيتشناختي با مصرف سيگار در بين دانشجويان , رابطه پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي در بين دانش آموزان مقطع ابتدايي , روانشناسي نوجوان - كاربرد هاي دروس ,
برچسب ها :
فصل اول: کلیات تحقیق , فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق , فصل سوم: روش تحقیق , فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها , فصل پنجم: نتیجه گیري و تفسیر یافته ها , پرسشنامه هوش هیجانی , پرسشنامه چند بعدي سنجش رضایت از زندگی در دانش آموزان , پرسشنامه هوش معنوي , رابطه هوش هیجانی و هوش معنوي ,
|
|
|
|
|

پایان نامه : بررسی عوامل موثر بر اعتیاد دانش آموزان پسر در دوره راهنمایی
از جمله اهداف عمده هر جامعه پرورش انسانهایی است که علاوه بر برخورداری از سلامت جسمی ، از سلامت روحی و روانی نیز برخوردار باشد . عمده ترین مسائلی که از دیر باز مورد توجه متخصّصین امور نوجوانان و جوانان و خصوصا قشر دانش آموز بوده است تحویل افرادی به جامعه بوده است که از هر حیث و نظر پاک و آینده سازانی به دور از هر گونه آلودگی باشند . لکن خیلی از معضلات اجتماعی وجود دارد که جوامع بشری را تهدید می کند از آنجا که بسیاری از افراد به علت وفور معضلات در جوامع مختلف ازاین موارد نمی توانند دورباشند آرام آرام با مساعد شدن زمینه به سمت معضلات کشیده می شوند. یکی از این معضلات که عصر حاضر نیز به این نام شناخته شده است پدیده مواد مخدّر است مواد مخدّر باعث استثمار افراد جوامع می باشد چرا که از مشخصات بارز فرد معتاد تسلیم پذیری ، ناتوانی ، سستی و بی تفاوتی در مقابل مسائل اجتماعی و فردی و خانوادگی واقتصادی اقدام به هر عمل ناپسند و زشت ( مثل : خودفروشی ، تقلب ،خیانت و... ) می باشد .و مواد مخدّر در جامعه نیز زندگی میلیونها انسان بی گناه را ویران ساخته و سرمایه هنگفت جوامع را در مبارزه با قاچاق و مصرف و یا درمان آن به هدر می دهد وقشری از عظیمی از نیروی کار جوامع را به خود مشغول می دارد با این حال هیچ کدام از خسارات وارده به افراد و جوامع با این سرمایه های هنگفت قابل جبران نیست . در کشوری مثل کشور ما با اینکه سالهای متمادی است کشت تریاک از بین رفته و مجازات های سنگینی برای حمل و نقل و فروش و مصرف مواد در نظر گرفته شده و نیروهای زیادی در این را به شهادت رسیده اند ولی متاسفانه مصرف این مواد کم که نشده هر روز در حال گسترش و حتی کشیده شدن به لایه های جامعه علی الخصوص بین نوجوانان و جوانان است . به گفته یکی از مسؤولین ستاد مبارزه با موارد مخدّر هم اکنون بیش از 13 درصد دانش آموزان و 20 درصد دانشجویان در سطح کشور در خطر مواد مخدّر قرار دارند که این نشان از انتقال اعتیاد به لایه های میانی جامعه است ومی توان گفت در طول برنامه مبارزه با اعتیاد از بحث ضرورت فرهنگ سازی و پیشگیری غفلت شده است این امر موجب حرکت هوشمندانه سیستم اعتیاد در کشور شده است . اعتیاد پرپر شدن غنچه های آرزو هاست اعتیاد خانمانسوز ترین آفت وبلای جامعه است اعتیاد در جهان کنونی یکی از معضلات بزرگ در راستای فرو پاشی نظام خانواده و اجتماع به نظر می آید اعتیاد دامی است که همیشه درکمین همه ی افراد جامعه خصوصا جوانان ونوجوانان می باشد.
استفاده ازمواد مخدر ازسوی نوجوانان باعث ترک تحصیل,طرر شدن از سوی خلنواده,واجتماع,منزوی شدن ,بزهکاری وانجام جرائم میشود بیش ازنیمی از جرائم به نوعی مر بوط به موادمخدر می باشد واین یک شکل جهانی است به عقیده جامعه شناسان بیماری اعتیاد از مهمترین آسیب های اجتماعی کنونی انسان است که عوارض روان وسود بهداشتی خانوادگی و...دارد .
چنان چه عوامل خانوادگی بویژه در اعتیاد نوجوانان مورد بررسی قرارگیرد ئاز طرفی روشن شود که هر کدام ازاین عوامل درچه سنی تاثیر بیشتری دارد احتمالا مسوولان وعواملی که در ارتباط باپیش گیری ومبارزه وهدایت جوانان هستند می توانند اقداماتی جدی تری بعمل آورند مانند مراکز درمانی وباپروری معتادین ومراکزمشاوره وراهنمایی معتادین درمراکزیکه مسوول به وجود آوردن بصرت وشناخت نوجوانان به اعتیاد هستند تا از طریق برنامه های آموزشی تلویزیون وبرنامه های امور تربیتی مدارس ووضع قوانین جدی تری ازطرف دولت وبا روشن شدن هر کدام ازاین عوامل خانوادگی موثر بر اعتیاد نهادهای زیر بتواننددرامرپیشگیری کمک موثری نمایند وقدم مفیدی دراین زمینه بردارند..........
مطالعه ایی که در این پژوهش به عمل آمده سعی شده است که به بررسی عوامل موثر بر اعتیاد دانش آموزان پسر در دوره راهنمایی مدارس پرداخته وضمن بررسی عوامل گوناگون آن به دلیل آنکه پژوهش روی نوجوانان می باشد وعامل خانواده موثرترازسایرعوامل تاثیر گذاری است بیشتر به این موضوع پرداخته می شود.با امید بر این که ضمن توجه دادن مسئولین امر به عمق مسائل ومشکلات موجود قدمی در امر پیشگیری ومبارزه با اعتیادبرداریم.
درباره :
طلاق ، انسان شناختی ، عوامل نابسامانی خانواده , سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر , رابطه عزت نفس، ابراز وجود و متغيرهاي جمعيتشناختي با مصرف سيگار در بين دانشجويان ,
|
|
|
|
|

پایان نامه : بررسی عوامل موثر بر سلامت روان و گرایش به اعتیاد زنان
چکیده
سلامت و سعادت جامعه به سعادت و پویایی نظام خانواده وابسته است و سلامت و تعادل و تعالی نظام خانواده نیز به کیفیت روابط ((درون خانوادگی)) بین زن و شوهر ، والدین و فرزندان بستگی دارد.هرقدر روابط بین همسران بهتر، سالم تر و پرجاذبه تر باشد، زندگی آنان شیرین تر، مستحکم تر و باصفاتر می گردد و فرزندان پرنشاط و موفقی تربیت خواهند نمود.بنابراین بخش قابل توجهی از تبلور استعدادها و شکفته شدن توانمندی ها و مسئولیت پذیری فرزندان در نتیجه برداشت های مشاهده ای در حریم خانواده و در کنار والدین مهربان و دلسوز فراهم می گردد و بالعکس هرگونه محرومیت از روابط مطلوب و منطقی با والدین و یا جدایی زن و شوهر از یکدیگر و دوری فرزندان از والدین و یا یکی از آنها ، زمینه اضطراب، افسردگی، عقب ماندگی فرهنگی، انحرافات اخلاقی و کج رویهای اجتماعی را هموار می نماید.یکی از بلاهای خانمان سوز که آفتی بر پیکر جوامع بشری است مسئله مواد مخدر و اعتیاد بدان می باشد که قدرت تفکر، خلاقیت، توان و کوشش و سازندگی را از انسان ها گرفته و بنیان خانواده و اعتقاد و باورهای دینی آن ها را در معرض نابودی و ازهم پاشیدگی قرار داده و متاسفانه روز به روز رو به گسترش است.
اعتياد به مواد مخدر يكي از معضلات اصلي جامعه جهاني است. آمار رو به افزايش مصرف مواد مخدر در دنياي كنوني به گونهاي است كه يكي از سمشناسان معروف دنيا به نام لودوينگ ميگويد: «اگر غذا را مستثني كنيم، هيچ مادهاي در روي زمين نيست كه به اندازه مواد مخدر اين چنين آسان وارد زندگي ملتها شده باشد مطابق گزارشات آماري، مصـرف مـواد مـخدر در ايـران نـيز روند افزايشی داشته و در ميان انواع ناهنجاريها، آسيبزاترين و گستردهترين معضلات است. اينك پديده اعتياد در ميان زنان نيز همچون عارضه فردي، خانوادگي و اجتماعي مطرح ميباشد و داراي ابعاد پيچيده و چندگانهاي است؛ بدينجهت بررسيهاي جامعهشناخـتي، روانـشناختي، اقتصادي... در راستاي شناسايي علل و عوامل اين معضل و يافتن راهكارهاي مؤثر جهت پيشگيري، مقابله و درمان ضروري است.
امروزه مسئله اعتیاد به مواد و داروها چه به مواد مجاز و چه به مواد غیر مجاز، بصورت یک مشکل جهانی و فراگیر درآمده است.آمارهای منتشره از سوی سازمان های بین المللی، مخصوصا سازمان بهداشت جهانی، کمیته کنترل جهانی مواد مخدر و سازمان یونسکو حاکی از افزایش فزاینده مصرف این مواد در سرتاسر جهان است.بر هیچکس پوشیده نیست که گسترش این روند، تیشه بر ریشه بنیادهای اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی یک جامعه می زند و آنرا از درون دچار فساد کرده و در نهایت به انحطاط می کشاند.
تحقيق حاضر با توجه به هدف اصلي خود روش پيمايش (Survey) را انتخاب نموده است زيرا در روش پيمايش محقق مراحلي را براي شناخت مسئله مي پيمايد كه در تحقيق حاضر مراحل مورد نظر از جمله :
در فصل اول به كليات طرح و بيان مسئله و پرسش آغازين و همچنين اهميت و ضرورت تحقيق پرداخته شد، سپس اهداف كلي و جزئي و كاربردي تحقيق بر شمرده شد و آنگاه فرضيه هاي تحقيق كه جمعاً شش فرضيه بوده مطرح و قلمرو زماني و مكاني تحقيق مشخص و در خاتمه به تعريف مفاهيم پرداخته شد. در فصل دوم پيشينه و مباني نظري تحقيق كه مروري بر مبناي (تئوريهاي مرتبط) با موضوع تحقيق مي باشد كه مرتبط با عوامل اجتماعي موثر بر جرم در زنان مي باشد مي چرخد. همانطور كه تحقيقات متعدد نيز نشان داده اند، عوامل اجتماعي از جمله از هم گسيختگي خانواده ، سن پايين ازدواج، وضعيت نابه ساماني اقتصادي و اجتماعي ، اختلاف زناشويي ، طلاق و دوستان ناباب ، همسر معتاد، عدم نظارت، كنترل والدين ، محيط زندگي ، محل سكونت و عوامل اجتماعي ديگر تاثير يه سزايي مستقيم در جرم زنان دارد. بنابراين از اهالي حوزه هاي جامعه شناسي ريشه هاي انحراف و علل آن را نه در درون فرد بلكه در بيرون از او در واقعيت هاي اجتماعي ، نهادها، ساختارها، روابط اجتماعي و نظاير آن جستجو مي كنند. اينك با مقدمه به بحث درباره جرم مي پردازيم. در تعريف جرم كه نگرش عوامل اجتماعي بر جرم در زنان بيان گرديده است بسيار كلي مي باشد. جرم را مي توان از عواملهاي مانند عوامل روانشناختي، بوم شناختي، زيست شناختي و غيره بررسي كرد چون هر كدام از عواملي كه نامبرده شد كلي مي باشد ما به عوامل اجتماعي پرداخته ايم بنابراين مفهوم جرم پيچيده و مشكل مي باشد به دليل اين كه اين امر با توجه به زمان و مكان هاي مختلف متغير مي باشد، به هر حال در اين پژوهش از سنجش مقايسه اي كه در آن فقط به تعدادي از جنبه هاي عوامل موثر اجتماعي (به دليل اهميت آنها) توجه شده است استفاده گرديده است. در فصل سوم، چارچوب و يا مباني نظري و مفهوم كجرفتاري/ رفتار نابهنجار/ انحرافات اجتماعي/ جرم بررسی شده ودر فصل چهارم فرایند پژوهش فرضيات يا پرسشهاي پژوهشي و در فصل پنجم یافته های پژوهش و متغيرهاي تحقيق و تعريف عملياتي آنها تحلیل شده ودرفصل ششم نتیجه گیری پيشنهادات و راهكارها ارائه شده است
درباره :
طلاق ، انسان شناختی ، عوامل نابسامانی خانواده , سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر , مقایسه عزت نفس در زنان بدون رحم با زنان عادی ,
|
|
|
|
|

تحقیق : بررسی اعتیاد و روشهای پیشگیری در محیط های آموزشی
چکیده
بررسی وضعیّت قاچاق و مواد مخدر و اعتیاد نشان می دهد که: ایران یکی از مهمترین گذرگاههای حمل مواد افیونی به اروپاست که طی دهه های گذشته میلیون ها تن انواع مواد مخدر از این راه به غرب سرازیر گشته؛ اما پس از انقلاب اسلامی و در پی برنامه ریزی های صحیح این انتقال به شدت مختل شده است. در نتیجه بر تلاش و اصرار باندهای قاچاق افزوده است. به عنوان مثال طی سال های1979-1998، بیش از 1455 تُن انواع مواد مخدر در ایران کشف شده است که شامل 35 تُن هروئین، 5/12 تن مُرفین، 1115 تریاک و 175 تن حشیش بوده است. با همه اینها مواد مخدر همچنان قربانی می گیرد و این هشداری جدّی برای دولت و همه مردم است تا با شیوه های مؤثرتری به مقابله برخیزند بنابراین برای جلوگیری از این بلای خانمان سوز بایستی بیش از هر ابزار دیگری به اقدامات فرهنگی در خانه و مدرسه متوسل شد. از جملۀ این راهکارها، فعالیتهایی در زمینه ی افزایش آگاهی ایجاد نگرش منفی نسبت به مواد مخدر، ایجاد تفکر انتقادی و پرورش قوه قضاوت جوانان و نوجوانان است. پزشکان می گویند:«پیشگیری همیشه بهتر از درمان است» این مسئله به خصوص در مورد اعتیاد اهمیّت زیادتری دارد. از این رو، کارشناسان مبارزه با مواد مخدر معتقدند مبارزه با اعتیاد را باید از مهدکودک و دبستان شروع کرد و تا دبیرستان و دانشگاه پی گیری نمود. در مبحث پیشگیری از اعتیاد، «خانواده» و «آموزش و پرورش»، به عنوان دو رکن مهم مورد نظر است و مربیان و والدین، نقش بسزایی در نجات نسل جوان از گرداب اعتیاد به عهده دارند. بهترین راه مبارزه با اعتیاد، «پیشگیری»است. و بهترین راه پیشگیری، «آگاه کردن» نسل جوان از خطرهای گرایش به مواد مخدر است...
هدف پژوهش حاضر بررسی روشهای پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی بود. اهداف تحقیق با در نظرگرفتن ابعاد مختلف موضوع و متغیرهای مربوط مطرح و بررسی شد.
روش تحقیق مورد استفاده، روش کیفی- تحلیلی بود. ابزار گرد آوری اطلاعات، کتابخانه ای که برای این منظور از فیش برداری استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از استدلال های قیاسی و استقرائی، عقل و منطق صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد:
آگاهی دانش آموزان از توانایی هایشان، علاوه بر آنکه باعث می شود به ارزش وجودیشان پی برده و خود را فردی شایسته حس نمایند، سبب می شود تلاش نموده ظرفیتهای بالقوه خود را به مرحله فعل برسانند. در یک دانش آموز خودباور، هویت به معنای واقعی شکل گرفته و بسیاری از استعدادها به منصه ظهور رسیده است. لذا کمتر در دام انحرافات اجتماعی از جمله اعتیاد، گرفتار می گردند؛ عوامل خانوادگی، فردی و آموزشگاهی متعددی دست به دست هم داده باعث شکست تحصیلی دانش آموزان شده، تا آنان نتوانند به خواسته ها و آرزوهای تحصیلی خود برسند و دچار ناکامی شوند. بنابراین دچار مشکلات روحی و روانی شده بطوریکه خانواده ها و جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می دهند. که معمولاً دانش آموزان برای فرار از این مشکلات به مواد دخانی و مخدر روی می آورند؛ عدم کنترل یا سستی یکی از این سه نهاد، خانه، مدرسه و جامعه، در جلوگیری از اعتیاد دانش آموزان، اقتدار دیگری را در پیشگیری تضعیف می نماید. هماهنگی خانه، مدرسه و جامعه پیشگیری از اعتیاد را در دانش آموزان بهبود می بخشد؛ ورزش بخشی از انرژی های دانش آموزان را که از جوانی آنان سرچشمه می گیرد، را به صورت تحرک، همکاری و تعاون، در می آورد و به آنان کمک می کند تا روحیه رقابت سالم و مبارزه با بیماریهای روحی مانند افسردگی را یاد بگیرند و از گرایش به اعتیاد امتناع نمایند؛ دانش آموزان به ضرر و زیان مواد مخدر و سیگار زمانی پی می برند که آنرا تجربه نمایند. چون تجربه مواد مخدر، اعتیاد به دنبال می آورد لذا جبران و رهایی از آن برایشان گران تمام می شود. پس تا آنجا که ممکن است باید عملاً و بطور تجربی و ملموس، دانش آموزان را با عوارض اعتیاد آشنا کرد و آنان را راهنمایی و مشاوره نمود تا در دام اعتیاد اسیر نشوند.
درباره :
سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر , رابطه عزت نفس، ابراز وجود و متغيرهاي جمعيتشناختي با مصرف سيگار در بين دانشجويان ,
|
|
|
|
|

تحقیق : بررسی های فرایندهای توسعه و مسکن سازی در مجتمع مسکونی با در نظر گرفتن و لحاظ کردن بعد اجتماعی و فرهنگی درسنجش بقا یا عدم بقا و میزان رضایت مندی ساکنین در مجتمع مسکونی
در این تحقیق قصد بر ان است که فرایند توسعه ی مسکن را شرح دهیم و برای انجام این هدف برای نمونه مجتمع مسکونی پاسارگاد واقع در منطقه 2 شهرداری تهران را انتخاب نموده ایم و قصد بررسی ابعاد مختلف توسعه ی این مجتمع مسکونی و کارهای صورت گرفته در ان و نحوه ی ساخت و ساز این شهرک تا پایان فرایند ساخت و ساز و مسائل پیش امده بعد از سکونت و چگونگی وضعیت بقای این شهرک را بررسی نماییم با نگاهی اجتماعی و تاکید بیشتر بر روی جنبه های فرهنگی توسعه.
همانطور که میدانیم مسکن را به دو شکل میتوان مورد بررسی قرار داد یکی از زاویه ی بزرگ و کلی مانند مسائل بیرونی مسکن مانند تقاضای مسکن-دلیل تقاضا-علت رشد مسکن و اینکه این تقاضاها چطور پاسخ داده شده اندو...و دیگری از زاویه ی کوچک مانند فضاهای خانگی میباشد. در این تحقیق سعی میشود مجتمع مسکونی پاسارگاد را از این جوانب مورد بررسی و امعان نظر قرار داد و از انجا که مجتمع مسکونی پاسارگاد توسط شرکت تعاونی شکل گرفته است به مسائل و مشکلات موجود در تعاونی ها و ارتباط انها با توسعه ی مسکن پرداخته میشود.
یکی از ابعاد بسیار مهم و در عین حال مغفول تعاونی های مسکن یعنی بعد اجتماعی ان را مد نظر قرار داده و ضمن تشریح ابعاد ان و عوامل موثر بر ان و سهم این عوامل در میزان موفقیت تعاونی ها مسکن را شرح میدهیم. عدم انسجام درونی تعاونی و ضعف مشارکت اجتماعی اعضای تعاونی و عدم همکاری سازمان های مربوط و ضعف نگرش های تعاونی اعضا از جمله مهم ترین عوامل موثر بر موفقیت تعاونی دانسته شده است. در این گزارش از یک سو به اهمیت شاخص های اجتماعی در بهبود کیفیت مسکن توجه نموده و از سوی دیگر مسئله ی مسکن را در ارتباط با کلیه ی عوامل مربوط اعم از کمی و کیفی مورد بررسی و امعان نظر قرار میدهیم و هم چنین با دیدی جامع و همه سو نگر نقش شاخص های اجتماعی را در برنامه های توسعه مسکن(مجتمع مسکونی پاسارگاد) بررسی میکنیم.
هدف از انجام این گزارش ان میباشد که فرایند های توسعه را در امر مسکن مورد توجه و بادیدی مو شکافانه تر مورد بررسی قرار دهیم و سهم بهد اجتماعی و فرهنگی را در این فرایندهای توسعه و ساخت و ساز مسکن مورد توجه قرار دهیم. برای نمونه برای بررسی این مهم مجتمع مسکونی پاسارگاد واقع در منطقه 2 شهرداری تهران را مورد بررسی قرار داده ایم و از نقطه ی اغاز و پایان و مرحله ی بعد از پایان این مجتمع مسکونی را در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی و از دو زاویه ی خرد و کلان مورد بررسی قرار میدهیم تا بتوانیم به یک الگوی مناسب برای فرایندهای توسعه ی مجتمع های مسکونی در حد توان این گزارش برسیم و به دنبال این امر باشیم که تا چه میزان بعد اجتماعی و فرهنگی در فرایند توسعه مجتمع های مسکونی و دوام و بقای انها میتواند اثر گذار باشد.
اهمیت انجام این تحقیق در این مقطع زمانی این میباشد که امروزه فرایند رشد جمعیت رو به افزایش خصوصا در کلان شهر ها گذاشته است و این جمعیت انبوه احتیاج به مسکن دارند و خود این فرایند باعث شده است که سیاستگذاران در مورد مسئله ی مسکن و افراد دخیل در این موضوع فقط به فرایند رشد واحد های مسکونی اهمیت بدهند و به جوانب اجتماعی و فرهنگی این موضوع و بخش خدماتی این واحدهای مسکونی کمتر توجه کنند و اینگونه مسائل را در مقایسه با رشد تعداد واحدهای مسکونی ضروری ندانند در صورتی که بدون توجه به این مسائل دوام و بقای واحدهای مسکونی را نمیتوان بدون نقص و خالی از هرگونه مشکلی پیش بینی نمود و از این جهت انجام تحقیق هایی از این قبیل در زمان کنونی مهم و حیاتی جلوه میکنند...........
درباره :
رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان , بررسي نقش تشويق در تعليم و تربيت دانش آموزان , مديريت منا بع انساني , بررسی انسانشناسانه هویت قومی - جماعتی در یک محله , سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر ,
|
|
|
|
|
پایان نامه بررسی نظام خانواده در جوامع اسلامی و مسیحیت
چکیده
در حال حاضر شاهد نهضت های گوناگون جنسی در سطح جهان هستیم که برخی مانند فمنیسم (طرفدار آزادی زن) نسبتا نوظهور و برخی چون آزادی جنسی بر خلاف نوظهور بودن تاریخچه ی آنها به گذشته های دور می رسد که در گذشته از آن به عنوان کمونیسم جنسی یاد می شده، این نهضت ها یکی از خاستگاه های مهم انتقادات علیه دین اسلام است.برخی دیگر نیز عمدا هجمه هایی به این دین آسمانی وارد می کنند، منتقدین دامنهی انتقادات خود را به عرضه¬های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی در زمینه ی عدالت جنسی به ویژه در خانواده کشیده اند.تا چندی قبل در برخی کشورهای متمدن، زنان از شخصیت مستقل برخوردار نبودند و هویت آنها در قالب شوهرانشان معنی پیدا می کرد و جدیدا در برخی از قوانین آنها، آزادی زن در نظر گرفته شده و در برخی مصوبات، به نفع زن ظهور و بروز پیدا کرد در جالی که صاحب نظران معتقدند که اسلام به ویژه حقوق زن را از 1400 سال پیش به رسمیت شناخته است.
پیامد نهضت هایی که بحث آن گذشت در اروپای فعلی چیزی جز هرج و مرج، فروپاشی کانون خانواده و آوارگی و سرگردانی کودکان و نهایتا ظلم و ستم به هر دو جنس (مرد، زن) نبوده است. در اعتقادات زیر بنایی و آموزه های این نهضت ها، کهاستی هایی به چشم می خورد و از سوی آن تعریف درست و جامعی که از حقوق خانواده باشد ارائه شده است.در مقابل، آموزه های اسلام، با دامنه ی وسیع خود که از لحاظ گستره ی زمانی قبل از ازدواج تا پس از مرگ را در بر می گیرد، بینش های کافی و آگاهی های لازم را به خانواده ها داده و به موازات این بینش ها تدابیری در جهت استقرار عدالت اندیشیده است.آموزه های اسلام در زمینه ی تحقق عدل با تعبیری از حضرت علی (ع) مطابقت دراد، ایشان ارکان عدالت را بینش صحیح، علم و دانش کافی صبر و بردباری می داند.
انتقاداتی که بر اسلام در حیطه های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و ... در زمینه ی خانواده وارد می شود فراوان است برخی از این انتقادات در زمینه های مهر و نفقه، ارث، کار و اشتغال زن در حیطه ی اقتصادی، مسئله قضاوت در زمینه های اجتماعی، سیاسی و چون ازدواج در زمینه ی اخلاقی مطرح می شود. به هر حال اسلام در همه ی این زمینه ها پاسخ گو است. برخی از کل جهت گیری حقوقی اسلام را به سمت مرد و برخی دیگر به سمت زن می دانند در حالی که اسلام دین فطرت است و احکام آن مبتنی بر فطرت انسان و این احکام فطری بر مبنای عدم تشابه زنو مرد در برخی حقایق وجود زن وکارکرد آنهاست و نقشی که هر یک می توانند در بقای نسل و ارکان خانواده و اجتماع داشته باشند.، این عدم تشابهات متضمن حقوق هر یک از آن هاست و اسلامجانب داری یک طرفه از هیچ کدام از آن ها نکرده است.
تدابیر اسلام به وضوح، حقوق هر یک از افراد را لحاظ کرده است، این تدابیر اولا متناسب با خلقت هر یک از زن و مرد، ثانیا بر مبنای تقسیم کار بوده و از این جهت که هر کس را در موقعیت مناسب و جایگاه حقیقی خود قرار می دهد عین عدالت است و ثالثا آگاهی بخشی اسلام در زمینه ی خانواده به گونه ای است که زمینه ها و بسترهایی که منجر به تعدی و ظلم در حق دیگران است برمی چیند، در این پژوهش بر آنینم موضوع اسلام را درباره ی حقوق زن و مرد هم در بخش آگاه سازی اعضای خانواده و هم در قالب تدابیری که برای تحقق عدالت اندیشیده بررسی کنیم..............
خانواده در ارتباط مستقیم با حقوق افراد است، تقابل حقوق اعضای خانواده بر اسلام مبناست. در مبقاب هر وظیفه ای حقی برای طرف مقابل ایجاد می شود. اسلام در مسیر تعالی خویش اعضای خانواده را فراتر از رعایت حقوق یکدیگر به مدارا دعوت می نماید. اعضای خانواده در اسلام به عنوان آفریده ی آزاد خداوند و عضوی از جامعه ی انساینی دارای حقوق انسانی و اجتماعی مشترکی اند اما به دلیل خلقت متفاوت و کارکردهای مجزایی که دارند حق ناشناسی دراند، نباید در صددیکسان سازی نقش ها و به زغم برخی از جنبش های کنونی در غرب قائل به تساوی حقوق زن و مرد باشیم اگر اعضای خانواده از جایگاه حقیقی خویش فاصله بگیرند، مصداق بارز بی عدالتی است. اسلام با فسخ مقام سنتهای ظالمانه در مورد حقوق زنان به حقوق خانواده سامان بخشیده است. و در این رابطه اعضای خانواده را در جایگاه واقعی خویش قرار داد.
در این پایان نامه تلاش گردیده است که نظام خانواده در جوامع اسلامی و مسیحیت از جنبه های گوناگون بررسی گردد که عبارتنداز: چگونگی ازدواج و دلیل اهمیت آن، حقوقی که بین اعضای خانواده در اسلام قائل شده است. تفاوت های زن و مرد و جایگاه زن در بین جوامع اسلامی و غربی. خانواده – اسلام – حقوق افراد – عدالت
درباره :
طلاق ، انسان شناختی ، عوامل نابسامانی خانواده , بررسي پيامدهاي فرار دختران از منزل , بررسي نقش تشويق در تعليم و تربيت دانش آموزان , بررسی انسانشناسانه هویت قومی - جماعتی در یک محله , سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر , بررسي پديده خشونت خانوادگي و قتل ,
|
|
|
|
|
پايان نامه : بررسي ومطالعه به منظور تشخیص و شناخت مشکل اعتياد
اعتیاد یا بلای هستی سوز که ویران گری های حاصل از ان عامل سقوط بسیاری از ارزش ها و هنجارهای فرهنگی واخلاقی می گردد وسلامت جامعه به خطر می اندازد وقربانی های بسیاری را به آغوش سرد خاک می کشاند.مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1987 کنفرنس بین المللی مواد مخدر وتجارت ممنوع را در وین تشکیل داد که احداف ان عبارت است از: ترتیب دادن اقداماتی برای مبارزه با مواد مخدر؛ مشخص نمودن فعالیت های اینده در زمینه ی پیشگیرانه و کاهش مواد مصرفی ؛ توان بخشی معتادان و بازگرداندن انها به اجتماع این سخت گیریها بدان معنااست که مبارزه ای سر سختانه وپیگیرباید علیه تولید کنندها وقاچاقچیان که از این طریق مبلق زیادی به جیب می زنند انجام میگیرد لازم به زکر است که در این راه نیروی نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران عزیزانی را تقدیم کرده که جان خود را در راه مبارزه با جنایت کاران و قدرتمنان سوداگر مرگ در طبق اخلاص نهاده است.
تریاک(تلخکی-نخود-حب-)منشا تریاک گیاه خشخاش است این گیاه هزاران سال به خاطر اثرات ویژه ی ان کشت می شده است اما امروزه در بسیاری نقاط جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران کشت خشخاش از نظر قانونی ممنوع می باشد تر یاک شایع ترین ماده ی مخدر از مایع شیری رنگی که از خراش دادن پوسته ی نازک گرز خشخاش به دست می آید تهیه می شود ورنگ ان از خاکستری تیره تا رنگ مایل به قهوه ای متغیر بوده وحالت قیر مانند دارد مصرف تریاک به مدت صد ها سال در کشور های خاورمیانه وخاور دور ازجمله ایران ،تایلند ،هنگ کنگ ،فلیپین، چین وهند رواج داشته است.
الف-اثار کوتاه مدت: 1-احساس سرخوشی 2-خواب الودگی-رخوت وخودگی وشل شدن عضلات 3-کاهش یا افزایش فعالیت جسمانی 4-اشکال در تمرکز-5احساس تهو-استفراغ-یبوست- فقدان اشتها وانقباض مردمک چشم ب-اثار دراز مدت :1-بی ثباتی خلق 2-رویاهای نا مطلوب در شب 3یبوست وکا هش انگیزه ی جنسی 4-تحمل ووابستگی تحمل نسبت به تر یاک یعنی نیازبه افزایش میزان مصرف با هر بار مصرف
انواع موادمخدر:1-تریاک:یکی از قدیمی ترین مواد مخدری است که در اغلب جوامع به ویژه کشورهای اسیایی وافریقایی مصرف می شود.
2-مرفین:این ماده از تریاک گرفته می شود وبه دوصورت مایع وپودر مصرف می گرددودرجوامع صنعتی توسط جوانان خیلی مصرف می شود.
3-هرئین :از طریق ترکیبات شیمیایی ساخته می شود واثرش سه برابر مرفین است.
4-کوکائین:از برگ درخت کوکا که مصنوعی می باشد گرفته می شود واغلب در بیهوشی موضعی مصرف پزشکی دارد اثرات جسمی کمی دارد درحالی که از لحاظ روانی اثراتش بیشتراز هروئین است
5-ال اس دی:اعتیاد جسمی ندارد ولی از نظر روانی ایجاد وابستگی می کند.
6-امفتامین ها-سیستم عصبی مرکزی راتحریک نموده واعتیاداورند.
7-ماری جوانا وحشیش-از گیاه خودروی شاهدانه گرفته می شود اعتیاد جسمی نداشته ولی منجر به اعتیاد روانی می شود در ایران به بنگ معروف است.
8-والیوم ولیبریوم:مصرف طولانی مدت انها اعتیاد اور است ودر جوامع صنعتی بیشتر مصرف می شود
9-متادون:این ماده درجنگ جهانی دوم در المان رواج یافت مهمترین ضررآن این است که معتادین باید برای حفظ تعادل خود با گذشت زمان میزان متادول راافزایش دهند.
10-اکستازی:(نامهای عامیانهاکس-قرص های شادی اور)یک ماده محرک تاحدودی توهم زاست .......
درباره :
طلاق ، انسان شناختی ، عوامل نابسامانی خانواده , سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر ,
|
|
|
|
|
پايان نامه : مقايسه سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر و غير مبتلا
چكيده
سوء مصرف مواد يكي از مهمترين مشكلات عصر حاضر م يباشد كه گستردة جهاني پيدا كرده است مشكلي كه ميليون ها زندگي را ويران و سرماي ههاي كلان ملي را صرف هزينه مبارزه، درمان و صدمات ناشي از آن مي نمايد. روزانه تعداد زيادي بر شمار مبتلايان اين مصيبت افزوده گشته و بر اين اساس عوارض آن كه شامل اختلالات جسمي، رواني، خانوادگي، فرهنگي، اقتصادي- اجتماعي مي باشد؛ باعث از بين رفتن مرزهاي فرهنگي جامعه و به خطر افتادن سلامت رواني و اقتصادي بشر مي گردد. كشور ما به دلايل متعدد فرهنگي از قبيل باورهاي غلط و سنتي مردم و يا موقعيت جغرافيايي و همجواري با دو كشور بزرگ توليد كننده داراي شرايط كاملاً بحراني و حساس ميباشد و مبتلايان به اعتياد همه روزه باعث ايجاد خسارت سنگين اقتصادي و فرهنگي به جامعه مي گردند به رغم كاهش مصرف مواد مجاز و غيرمجاز در سال هاي اخير، اعتياد به الكل و مواد مخدر باز هم مشكلات جدي در اوايل بزرگسالي هستند. اين مواد به فرايندهاي شناختي آسيب مي رسانند، مشكلات رواني زير بناي اعتياد را تشديد مي كنند و خطر آسيب غيرعمدي و مرگ را افزايش مي دهند انسانها براي مداواي بيماريها، تسكين درد، و كاهش رنج رواني هزاران سال است كه از داروها استفاده كرده اند. به زبان شكسپير، مردم براي درد و رنجهاي زندگي، همواره در جستجوي "ترياقيهاي دلنشين براي عالم بي خبري" بوده اند. اما نقش داروهاي روان گردان 1 در جامعة موجود ما بسيار پيچيده و اغلب با جروبحث داغ و هيجاني توأم بوده است. افراد براي تغيير دادن حالتهاي رواني خود داروهاي روان گردان مصرف مي كنند، براي مثال، اينگونه داروها مي توانند خلق را بهبود بخشند، موجب شنگولي شوند، ادراك را تغيير دهند، يا از اضطراب بكاهند. تبيين ها و نظريه هاي مصرف دارو از حوزهاي مطالعاتي متعددي بدست آمده اند كه از جملة آنها مي توان به پزشكي، روانپزشكي، روانشناسي، قانون و زيس تشناسي اشاره كرد. به رغم اقدامات پژوهشي قابل ملاحظه، و تناقضهاي بسيار در رابطه با نحو هاي كه جامعة ما داروها را در نظر مي گيرد، جنبه هاي متعددي از رفتار مصرف دارو وجود دارند كه ما هنوز آنها را نمي فهميم. براي مثال، عموماً پذيرفته شده است كه نيكوتين بسار اعتيادآور است، با اين حال احتمالاً ما از معتاد به دارو ناميدن يك سيگاري خودداري مي كنيم عوامل چندي ممكن است افراد را مستعد مصرف دارو بنمايد، از آن جمله است: پرورش يافتن در يك خانوادة ناشاد، وجود والديني كه يا آسان گير هستند يا اينكه الگويي براي سوء استفاده از دارو فراهم مي كنند، تأثيرات دوستان، و ناهمنوايي اجتماعي با ادامة مصرف دارو وابستگي در شخص بوجود مي آيد كه خود نياز تاز هاي مي آفريند كه بايد ارضا شود .....
بدون ترديد مصرف مواد مخدر يكي از بزرگترين معضلات اجتماعي جوامع كنوني محسوب مي شود و كمتر كشوري را در جهان مي توان يافت كه از آسيب ها و معضلات آن درامان باشد. مصرف مواد مخدر را ازآن حيث اهميت زيادي م ييابد كه در عين حال كه خود آن زاييده برخي معضلات ديگر جهان معاصر همانند بحران هاي فكري و معنوي، پوچ گرايي، لذت جويي افراطي، شكستن حريم هاي اخلاق و ... محسوب مي شود، مي تواند زمينه ساز عامل بسياري ديگر از مشكلات و آسيب هاي فردي و اجتماعي نيز به شمار رود چنان كه در انگلستان 50 % سرقت ها و در آمريكا 50 % قتل ها با مواد مخدر ارتباط م ييابند و متلاشي شدن كانون خانواده ها و بسياري ديگر از مشكلات را بايد از نتايج اين مواد محسوب نمود. تأثيرات مختلف مواد مخدر را بر فرد در اجتماع از يكسو و علل و عوامل مختلف فردي و اجتماعي تأثيرگذاري بر فرد را در سوق دادن او به سمت مصرف مواد مخدر از سوي ديگر را بايد مورد بررسي و توجه قرار داد و تلاش كرد بهره جستن از رشته هاي مختلف دانش همانند روانشناسي و جامع هشناسي، پاسخي را براي اين پرسش يافت كه چه بايد كرد تا افراد، كمتر به سمت مواد مخدر گرايش يابند .........
در پژوهش حاضر به مقايسه سبك هاي دلبستگي و راهبردهاي مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد غير مبتلا پرداخته شده است. جامعه آماري، تمامي افراد مذكر مبتلا به سوء مصرف مواد اپيوييدي شهر تهران مي باشد كه جهت ترك به كلينيك هاي ترك اعتياد مراجعه نمود ه اند و محقق 3 كلينيك شفاخانه، آرامش و مهرداد را كه در دسترس بودند را انتخاب كرده و دامنه سني آنها بين 20 تا 35 سال بود. حجم گروه نمونه 160 نفر بوده و روش نمونه گيري قضاوتي و روش پژوهش به شيوه پس رويدادي و از نوع مورد شاهدي (case control) بوده است. ابزار پژوهش در اين تحقيق شامل پرسشنامه دلبستگي بزرگسالان ترجمه بشارت، پرسشنامه مقابله با فشار رواني اندلر و پاركر و فرم جمعيت شناختي پژوهشگر ساخته مي باشد و اجراي پرسشنامه ها بصورت انفرادي انجام شده است. همچنين به منظور تجزيه و تحليل يافته هاي مربوط به فرضيه ها از آزمون t براي گروه هاي مستقل و ضريب همبستگي پيرسون استفاده شده است. نتايج بدست آمده نشان داد كه مبتلايان به سوء مصرف مواد بيشتر از راهبردهاي مقابله اي هيجان مدار استفاده مي كنند و از راهبردهاي مقابله اي مسأله مدار نسبت به گروه غير مبتلا كمتر استفاده مي كنند. همچنين گروه غير مبتلا نيز، بيشتر از راهبردهاي مقابله اي اجتنابي استفاده مي كنند. نتايج بدست آمده از سبك دلبستگي نشان داد كه افراد مبتلا از لحاظ سبك دلبستگي، ناايمن اجتنابي و افراد غير مبتلا سبك دلبستگي ناايمن دوسوگرا هستند. البته اگر ما سبك هاي دلبستگي را بطور كلي دو دسته ايمن و ناايمن در نظر بگيريم مشاهده مي شود كه افراد مبتلا به سوء مصرف مواد از نظر سبك دلبستگي ناايمن تر از افراد غير مبتلا مي باشند. اهداف پژوهش :
1. مقايسه راهبردهاي مقابله اي مبتلايان به سوء مصرف مواد و غيرمبتلا
2. مقايسه انواع سبك هاي دلبستگي مبتلايان به سوء مصرف مواد و غيرمبتلا
اهداف كاربردي:
1. شناسايي افراد با خطر بالا به مصرف مواد بر مبناي الگوهاي دلبستگي و استفاده از نتايج در
برنامه هاي پيشگيري از سوء مصرف مواد.
2. استفاده از نتايج پژوهش در كلينيك هاي ترك اعتياد، مشاوره و روان درماني و برنامه هاي
پيشگيري از سوء مصرف مواد، همچنين آموزش خانواده ها
درباره :
سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر , سبك هاي دلبستگي و مقابله اي در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر ,
|
|
|
|
|
آمار کاربران |
 |
|
|
|
|
عضويت سريع |
 |
|
|
|
|
دانلود فونت هاي كاربردي |
 |
|
|
دريافت Download ( Farsi Fonts - Arabic Fonts ) Font
نام فايل | اسم فونت | اسم فونت | ARABICS.TTF | Arabic Style | عربيک استايل | ARSHIA.TTF | Arshia | ارشيا | BADR.TTF | Badr | بدر | BADRB.TTF | Badr Bold | بدر بولد | BSEPEHR.TTF | Sepehr | سپهر | COMPSET.TTF | Compset | کامپ ست | COMPSETB.TTF | Compset Bold | کامپ ست بولد | ELHAM.TTF | Elham | الهام | FANTEZY.TTF | Fantezy | فانتزي | FARNAZ.TTF | Farnaz | فرناز | FERDOSI.TTF | Ferdosi | فردوسي | HOMA.TTF | Homa | هما | IranNastaliq.ttf | Iran Nastaliq | ايران نستعليق | JADIDB.TTF | Jadid Bold | جديد بولد | KAMRAN.TTF | Kamran | کامران | KAMRANB.TTF | Kamran Bold | کامران بولد | KOODAKB.TTF | Koodak Bold | کودک بولد | LOTUS.TTF | Lotus | لوتوس | LOTUSB.TTF | Lotus Bold | لوتوس بولد | MAJIDSH.TTF | Majid shadow | مجيد شدو | MITRA.TTF | Mitra | ميترا | MITRAB.TTF | Mitra Bold | ميترا بولد | NASIMB.TTF | Nasim Bold | نسيم بولد | NAZANIN.TTF | Nazanin | نازنين | NAZANINB.TTF | Nazanin Bold | نازنين بولد | PERSIAN.TTF | Pershian Nimrooz | پرشين نيمروز | Persweb.ttf | Persian Web | پرشين وب | PFONT.TTF | Persian Font | پرشين فونت | ROYA.TTF | Roya | رويا | ROYAB.TTF | Roya Bold | رويا بولد | SEPEHR.TTF | Sepehr | سپهر | SINAB.TTF | Sina Bold | سينا بولد | TABASSOM.TTF | Tabassom | تبسم | TITRB.TTF | Titr Bold | تيتر بولد | TRAFFIC.TTF | Teraffic | ترافيک | TRAFFICB.TTF | Teraffic Bold | ترافيک بولد | YAGUT.TTF | Yagut | ياقوت | YAGUTB.TTF | Yagut Bold | ياقوت بولد | ZAR.TTF | Zar | زر | ZARB.TTF | Zar Bold | زر بولد |
|
|
|
مطالب محبوب |
 |
|
|
|
|
خبرنامه |
 |
|
|
برای اطلاع از آپیدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شوید تا جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال شود
 لطفا صبر کنید ...
|
|
|
پيوند هاي روانه |
 |
|
|
|
|
لینک دوستان |
 |
|
|
|
|
فالنامه |
 |
|
|
|
|
|