
تحقيق : مدیریت کیفیت جامع TQM ) )
(مطالعه موردي : بیمارستانهای آموزشی اردبیل )
فرمت : word
تعداد صفحه : 74
قیمت : مبلغ ۷هزار تومان
بيان مسأله تحقیق
به منظورهمگامی با تحولات سریع وروزافزون جهان امروزمديران سازمانها بایستی خود را به نظریه های جديد مدیریت تجهیز کنندمدیریت کیفیت جامع يا فراگیرازنظریاتی است که در دهه های 80 و90 میلادی توسط علمای مدیریت مطرح گردیده وموفق ترین سازمانهای خدماتی وصنعتی جهان از آن بهره برده وبه موفقیتهای عظیمی دست یافتند. درایران نیز از سال 1367 شرکت های ایرانی به دلیل صرفه جویی قابل توجه این سیستم از یک طرف و نیز رقابتی شدن بازار داخلی بعلت ورود کالاهای خارجی و حذف يارانه های دولتی و تک نرخی شدن ارز، در پی اجرای این سیستم و نظایر آن برآمدند . بسیاری از این شرکت ها در اجرای این نظامها موفق نبودند و از پیگیری آن منصرف شدند ولی بعضی از آنها همچنان به پیگیری این نظامها پرداخته و به پیشرفتهای شایانی دست یافتند و حتی بعضي اقدام به تشکیل گروههای کیفیت و بهره وری و اجرای نظام کیفیت جامع کردند.گرایش و تمایلی که هم اکنون درشرکتهای ایرانی جهت اخذگواهینامه های نظام تضمین کیفیت«ایزو» بوجودآمده است دلالت براین آگاهی وتلاش مدیریتی به منظورتغییردرروندهای پیشین دارد اکنون این سوال مطرح می شود که این سیستم در بیمارستانهای کشور ما چه جایگاهی دارد؟ تا چه حد مورد توجه قرار گرفته و دلایل ضعف یا کم کاری مورد مشاهده دربيمارستانها در بکار گرفتن این سیستم چیست ؟ذكر نكات زیر بيانگر دلايل توجه محقق به استفاده از این سیستم در بيمارستانها بخصوص در بيمارستانهاي آموزشي دانشگاههاي علوم پزشكي است: بيمارستانها مهمترين موسسات بهداشتي درماني دركشوربه شمارمي آيند،چراكه بازوي مهم ارائه خدمات بهداشتي ودرماني واولين سطح ارجاع با قلمرو و مسئوليتهاي مشخص هستند سازمان بيمارستان به مراتب ازسازمانهاي توليدي پيچيده تراست چراكه بايدپاسخگوي وظايف درماني بهداشتي كه باسلامت وجان افراد جامعه سروكاردارد ونيزپاسخگوي مسائل اقتصاد پزشكي كه تفاوتهاي مهمي با اقتصاد توليد دارد باشد. امروزه اداره اموربيمارستان يك كارمهم گروهي است ومديربيمارستان درقرن حاضر نقش اصلي رادرهدايت ورهبري اين نهاد عظيم ايفامي كند علاوه براين بيمارستان جايگاه فعاليتهاي حرفه اي براي پزشكان وپرستاران ودارندگان حرفه هاي پيراپزشكي بوده وكليه اين افراد بايددرراهبري اين نهاد مهم مشاركت داشته وهريك به نحوي درمديريت آن سهيم باشند. مديربيمارستان ازنظر حقوقي ومالي مسئول صدور دستور خرج دربيمارستان است. بااين وصف درتمام دنيا تعارض بين مديريت وپزشك(بعنوان ايجاد كننده خرج) درقلمروبيمارستان وجودداشته است. ليكن درعصرما پديده ديگري كه برتمام اين مسائل خط بطلان مي كشد ضرورت مهاركردن هزينه ها بااعمال مديريت تخصصي ،رعايت موازين اقتصادبهداشت ودرنظر گرفتن اولويتها بامحاسبات هزينه-منفعت است هزينه هاي روزافزون تختهاي بيمارستاني، استفاده ازفناوريهاي پيشرفته درامرتشخيص بيماريها ،شيوه هاي درماني پيچيده وگران قيمت موجودضرورت ايجادرقابت با بخش خصوصي وجذب بيمار را ايجاب مي كندواين عملي نيست مگربا بهبود كيفيت خدمات ارائه شده دربيمارستانهاي دولتي. امروزه تغييرات اساسي دررفتاربيماران ومراجعه كنندگان به بيمارستانها بوجود آمده است. بيماران بيش ازهميشه ازمسئولين مراكزدرماني،پزشكان و پرستاران خودپيرامون نحوه درمان ومراقبت وحقوق خودانتظارداشته وطبق منشور قانوني حقوق بيماراين توقع كاملا بجاومنطقي بوده وبيمارستانها ملزم به ارتقاي سطح كيفي خدمات خود هستند. متاسفانه طبق شواهد موجود كيفيت خدمات ارائه شده دربرخي بيمارستانهاي كشورمابه خصوص درسطح بيمارستانهاي آموزشي دانشگاههاي علوم پزشكي پاسخگوي خواسته ها وانتظارات بيماران وهمراهان آنها نبوده وعليرغم بارسنگين هزينه هاي تشخيصي،درماني وفناوريهاي پيشرفته مورد استفاده دربيمارستانها نارضايتي بيماران از خدمات موجود امري غيرقابل انكاراست. مراجعات مجدد منجربه بستري دراعمال جراحي برابرپژوهشي كه در استان كرمان انجام شده است حدود 50 درصد در بيمارستانهاي آموزشي بوده كه 33 درصد ازمراجعات به علت عفونتهاي بيمارستاني وبقيه دراثر نقص درمان، تشخيص نادرست يا بيماري غيرمرتبط به مراجعه قبلي بوده است.کیفیت بدان گونه که در مدیریت بیمارستانها بکار برده می شود دارای معنا و مفهومي بیش از تعریف غیر رسمی از محصول و خدمتی است که از میانگین محصولات و خدمات دیگربهترباشد،این امر همچنین بدان معناست که بيمارستان بدون ارتکاب خطا و اصلاح اشتباهات در وهله نخست کارهای درستی را انجام دهد . با تاکید بر این نکته می توان از هزینه های زیاد مربوط به دوباره کاریها و گاه نتایج ناگوار جانی و مالی جلوگيري کردامروزه بیمارستانهای ما با معضلات و بحرانهای بسیار روبرو هستند . در بیمارستانهای ما بیشتر وقت مدیران و کارکنان صرف حل مشکلاتی می شود که هر روز اینجا و آنجا بوجود می آید وکمترتوجهی به ریشه مشکلات معطوف می گردد از آنجا که بحرانهای سازمانی معمولا خبر نمی کنند و همین غیر مترقبه بودن آنها تصمیم گیرندگان را با هیجان و اضطراب مواجه می کند و با علم به اینکه بروز بحرانهای سازمانی با توجه به تحولات محیطی امری اجتناب ناپذیر است، برای پیشگیری و مدیریت بر این بحرانها مکانیزمهای مختلفی وجود دارد كه مديريت كيفيت جامع يكي از آنها است. مدیریت کیفیت جامع با مکانیزمهای کمک به شاخص سازی زمینه های بروز مشکلات سازمانی، شناسایی مشکلات بصورت مداوم، نظارت بر گلوگاههای سازمانی، ایجاد حساسیت نسبت به زمان ،بکارگیری راه حلهای خلاقانه، مداوم سازی خود ارزیابی فردی و سازمانی و تلفیق نگرش فرآیندمدار و نتیجه مداربه پیشگیری از بروز بحرانهای سازمانی کمک و مدیریت برآن را تسهیل می سازد. محقق امید آن دارد که با توجه به مطالب ذکر شده در این قسمت و قسمت های قبلی کاربردهای زیر از انجام این تحقیق , با اهداف و فرضیات ذکر شده و نتایجی که در برخواهد داشت حاصل گردد :
1 – با شناسایی مشکلات موجود در بیمارستانهای آموزشی که مانع از پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت جامع در آنهااست، از جمله بررسی و شناسایی نواقص موجود در سیستم اداره امور بیمارستانها می توان پیشنهادات کاربردی تری درزمینه رفع این موانع در حوزه هاي مدیریتی و پرسنلی ارائه داد .
2 – انجام چنین تحقیقاتی فرصتی است برای مدیران و کارشناسان تا بدون جبهه گیری با واقعیات موجود در سازمانهای محل خدمت خود مواجه شده و با برنامه ریزیهای اصولی، واقع بینانه و دیدگاهی تازه نسبت به مسائل مدیریت جهانی با به روزسازی دانش خود و سازمانشان دست از راه حلهای سنتی برای رفع مشکلات برداشته و با تاكيد بر علوم جدید به حل معضلات موجود بپردازند .
3-کلیه مدیران بيمارستانهاي دولتی و خصوصی بویژه بیمارستانهای آموزشی می توانند با استفاده از نتایج این تحقیق و معادل سازی آن با شرایط سازمان خود به شناسایی موانع موجود بر تحقق سیستم مدیریت کیفیت جامع که در این تحقیق به آنها اشاره خواهد شد پرداخته و با رفع این موانع گامی در جهت زمینه سازی برای اجرای این استراتژي برداشته و ازمزایای فراوان آن به نفع سازمان، مشتریان و کارکنان خود بهره مند شوند . به علاوه سایر دانشجویان و محققان نیز می توانند با توجه به این تحقیق و نتایج حاصل از آن تحقیقات دیگری نیز در زمینه مدیریت كيفيت جامع ونحوه پياده سازي آن در سازمانهاي كشورمان بعمل آورند.
به هرحال لزوم بهره گیری ازدانش مدیریت پیشرفته درتمامی سازمانها ازجمله سازمانهاومراکزبهداشتي درمانی وبویژه بیمارستانها امري غيرقابل انكاراست. سازمانها و مراکزی که با ارزشمندترین موهبت الهی یعنی سلامتی افراد سروکار داشته، مسئولیتی سنگین دراین رابطه بردوش دارند.مدیران این سازمانها باید از قدرت درک بالایی برخوردار بوده و با اتخاذ تدابیر و شیوه های شایسته در سیستم بهداشت و درمان زمینه را برای ارائه خدماتی با کیفیت و مطلوب نظر بيماران فراهم کنند .....
فهرست مطالب
1-1- مقدمه
1-2- بيان مسأله تحقیق
1-3- تعريف مفاهيم و واژه ها
1- مديريت كيفيت جامع (تي.كيو.ام)
2 – كيفيت
3 - بيمارستانهاي آموزشي
4 – مشتري
1-4- اهداف تحقیق
1-5- سؤالهای تحقیق
مبانی نظری تحقیق
2-1- تاريخچه كيفيت
2-2- فلسفه مديريت كيفيت جامع
فلسفه دكتر دمينگ
فلسفه ژوران
فلسفه كرازبي
2-3- تعاريف بنيادي در مدیریت کیفیت جامع
2-4- اصول اساسي در مدیریت کیفیت جامع
2-5- الزامات اجرایی مدیریت کیفیت جامع
مفهوم كيفيت خدمات بهداشتي ودرماني
ابعاد کیفیت در بهداشت ودرمان
اصول کیفی مراقبتهای بهداشتی درمانی
عوامل مؤثر بركيفيت خدمات بيمارستان
ارزيابي كيفيت خدمات بيمارستاني
تضمين كيفيت جامع در بيمارستان
شرایط اجرای مدیریت کیفیت جامع در بیمارستانها
2- 6- مديريت كيفيت جامع در بيمارستان
2-7- مروري بر مطالعات انجام شده
3-1- نوع وروش مطالعه
3-2- جامعه مورد مطالعه
3-3 – حجم نمونه و شیوه نمونه گیری
روشهاي برآورد حجم نمونه
3-4-روش گردآوري داده ها
3-5-ابزار گردآوری داده ها
3- 6- روش تجزیه تحلیل داده های آماری
نتایج تحقیق
4-1- تحلیل متغیرهای جمعیت شناختی
4-2- تحلیل سوالهای پژوهشی مربوط به ابعاد زمینه های تحقق (TQM) دربیمارستانهای مورد مطالعه
1- نگرش مدیران وکارکنان
2-آموزشهای ارائه شده
3- تعهد مدیران ارشد
4-مشارکت عمومی کارکنان
5-خلاقیت ونوآوری
6-ارزیابی کیفیت
7- وضعیت کلی از نظر زمینه تحقق TQM
4-5- پاسخ به سوالات تحقیق
بحث ونتیجه گیری
5-1- بحث
سوال اول
سوال دوم
سوال سوم
سوال چهارم
سوال پنجم
سوال ششم
5-2- نتیجه گیری
5-3- محدوديتهاي پژوهش
5-4- پیشنهادات
الف.پیشنهادات کاربردی
ب: پیشنهادات برای تحقیقاتی آتی
فهرست منابع
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
مدیریت پروژه , معماري سازماني فناوري اطلاعات ,
|