
پايان نامه : بررسی میزان کارایی و اثر بخشی برنامه های پرورشی در دوران راهنمایی
مطالعه موردي : مدرسه ایران
فرمت : word
تعداد صفحه : 80 قیمت : مبلغ ۱۵ هزار تومان
از جمله نهادهای آموزش و پرورش نهاد امور تربیتی است که برای مقابله با فرهنگ بیگانه و پیدا کردن ضمیر دانش آموزان فعالیتهای دامنه داری دارد را در مدارس به عهده داشته است. یکی از فعالیتهای این نهاد تشکیل فعالیتهای فوق برنامه و کلاس پرورشی در مدارس راهنمایی می باشد. برنامه و محتوای کلاسهای پرورشی و فعالتهای فوق برنامه از یک سو ایجاد زمینه¬های رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان را وجهه ی همت قرارمی دهند و تلاش می کنند شرایط مناسب و مطلوب در چهارچوب فضای کلاس و مدرسه برای آنان فراهم آورد و از سویی دیگر سازماندهی اصولی¬تر فعالیتهای پرورشی در مدارس ونیز ایجادتسهیل درفعالیتهای مربیان تربیتی رادرصدد برنامه های خود قرارداده است
حکمای عالم در طول تاریخ بر جایگاه تأثیرگذار پرورش و تربیت در رشد و تکامل و تعامل انسانها تأکید فراوان داشتند در این منظور پیاژه در مورد هدف آموزش و پروش چنین می گوید.
« هدف آموزش و پرورش دو چیز است اول:آفرینش انسانهایی توانا به انجام دادن کارهای نو، نه صرفاً تکرار آن چه پیشینیان انجام داده اند، انسانهایی که خلاق، نوآفرین و کاشفند.
دوم: ایجاد ذهن هایی که توانایی نقادی دارند و هر چیزی را که به آنها داده می شود به سادگی نمی¬پذیرند و از قدرت استدلال برخوردارند. مصیبت بزرگ در آموزش و پرورش، شعار دادن ها، کلی گویی ها و مسیرهای فکری از پیش تعیین شده است.»
جان دالتون دانشمند و عالم مشحور انگلیسی می گوید: «پس از نان، نخستین احتیاج بشر تربیت است.»
گوستاولوپون فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی معتقد است:«فهمیدن همیشه بهتر از آموختن است»
کوانتی فیلسوف چینی گفته است:«اگر می خواهی کاری کنی که یک مسئله به نتیجه برسد، گندم بکار. اگر می خواهی کاری کنی طی ده سال نتیجه بدهد درخت بکار و اگر می¬خواهی کاری کنی که پس از صد سال نتیجه بدهد مردم را تربیت کن.»
و همین طور کلام پرمغز و عمیقتر از امیرالمؤمنین علی(ع) که می فرماید:
«کودکان خود را برای زمانی به غیر از روزگار خویش پرورش دهید، زیرا آنان در روزگاری که با دوران شما متفاوت است به دنیا آمده اند.(www.lege.ir1education.html)
در محیط مدرسه دانش آموزان در صدد رفع نیازهای فکری و عاطفی خود برمی آیند مدرسه با ایجاد برنامه های فرهنگی و فوق برنامه آنها را به سوی مسیری صحیح که با این نیازها هم خوانی داشته باشد سوق می دهند و خواهان شکوفاشدن هر چه بیشتر استعدادهای نهفته در وجود این دانش آموزان است. از این سری فعالیتهای فوق برنامه آنها را در جهت بهبود وضعیت فکری و پرورشی در بعد اخلاقی یاری می رساند.
فعالیتهای پرورشی از قبیل:
1. جلسات مشاوره با دانش آموزان
2. برگزاری نماز جماعت در مدرسه
3. اردو
4. انجام مسابقات مقاله نویسی
5. اجرای مسابقات کتابخوانی در مدرسه
6. برگزاری شواری دانش آموزی
7. استفاده از روزنامه¬دیواری
8. انجام مراسم صبحگاه در مدرسه
9. نصب روایات و احادیث در تابلو اعلانات
10. انجام مسابقات ورزشی
11. تشویق دانش¬آموزان نمونه
12. اجرای تئاتر در مدرسه
13. استفاده از سخنران در مدرسه
14. تشکیل گروه تواشیح
15. انجام کلاسهای آموزش خانواده در مدرسه
16. نمایش فیلم در مدرسه
17. انجام مراسم جشن تکلیف
دانش آموزان با انجام این نوع برنامه ها در کنار تعالیم دانش، پیوندی عمیق بین مدرسه و خود ایجاد می¬کند و چون این برنامه از برنامه ی مدرسه جداست انتخاب آنها بر حسب علایق و نیازهای دانش آموزان طراحی می شود. در نتیجه دانش آموزان کشش و جاذبه ی بیشتری برای آنها دارند و با علاقه ی بیشتری به این نوع برنامه ها جذب می شوند.
دانش آموزان دوران راهنمایی که تازه وارد مرحله ی سرنوشت ساز نوجوانی شده اند بیشتر در معرض خطر نفوذ فرهنگ بیگانه و ابتلا شدن به آن هستند.
در نتیجه دراین برهه از زمان بیشتر از همیشه وجود برنامه ی پرورشی و تربیتی که بتواند آنها را با فرهنگ های اصیل اسلامی آشنا سازد احساس می¬شود.
بنابراین مربیان پرورشی می بایستی با ایجاد یک جو دوستانه و غیر رسمی و با به وجود آوردن برنامه¬های متنوع فرهنگی و تربیتی دانش آموزان را در بعد پرورشی خلاق و مبتکر بار بیارند.
آموزش و پرورش هر كشوري بر اساس نيازها، آرمانها و فرهنگ آن كشور، دوره ها و مراحلي را طراحي و با تعيين محتوا و فعاليتهاي ويژه اي تلاش مي كنند به اهداف خويش نائل گردد.
نظام آموزش و پرورش كشور ما نيز به لحاظ كلي از اين قاعده مستثني نيست.
از هنگامي كه نظام جديد آموزش و پرورش در ايران برقرار شده است هيچگاه به وضوح مشخص نبوده كه هدف از اجراي دورهاي مختلف آموزش چيست و هر دوره دانش آموز را به چه مقصدي يا مقاصدي هدايت كرده و در نهايت چه هدفي را دنبال مي كند. بدين لحاظ نوعي گسيختگي تربيتي بر مقاطع تحصيلي دانش آموزان حكم فرما است.
موضوع تحقیق: این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی و کارایی برنامه های پرورشی بر روی دانش¬آموزان مدرسه راهنمایی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
اهداف تحقیق: هدف اصلی تحقیق: دستیابی به میزان کارایی و اثربخشی برنامه های پرورشی بر روی دانش آموزان دوران راهنمایی میباشد.
اهداف جزئی نیز شامل:
1. بررسی میزان مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای پرورشی
2. موفقیت های به دست آمده در مسابقات فرهنگی-هنری مثبل:شعر، داستان، احکام، صنایع دستی، نقاشی و...
3. میزان تأثیر فعالیتهای فوق برنامه بر درونی کردن ارزشهای اسلامی
4. تأثیر فعالیتهای فوق برنامه در پر شدن اوقات فراغت دانش آموزان
5. ارزیابی کیفیت مسابقات نشریه دیواری، شعر و قصه بر روی دانش آموزان است.
فهرست مطالب
- فصل اول: طرح تحقیق
- مقدمه:
- بیان مسئله
- اهمیت و ضرورت
- تعاریف عملیاتی
- اهداف:
- پرسش ها
- فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
- مقدمه
- بیان عقاید و نظریات مربوط به فعالیتهای پرورشی
- مساله تربیت
- موضوع تربيت
- ضرورت و اهميت تربيت
- تاريخچه ي امور تربيتي
- فلسفه و ضرورت تشكيل نهاد امور تربيتي
- اهداف پرورشی نظام آموزش و پرورش ايران
- اهداف و خط مشي هاي امور تربيتي
- اهميت برنامه هاي پرورشي
- لزوم برنامه ريزي فعاليتهاي فوق برنامه.
- فعاليتهاي امور تربيتي
- برنامه هاي امور تربيتي
- فعاليتهاي پرورشي در ابتدا و در طي سال تحصيلي
- اهم وظايف مربيان تربيتي
- امور تربيتي در آئينه ي زمان:
- فعاليتهاي تربيتي در مدارس
- ويژگيهاي فعاليتهاي مكمل و فوق برنامه.
- تدابير مربيان براي حل مشكلات تربيتي
- انواع فعاليتهاي فوق برنامه از نظر اجراء:
- بيان مشكلات تربيتي از زبان مربيان
- دوره راهنمايي تحصيلي در ايران
- اهداف دوره ي راهنمايي تحصيلي
- نوجواني، اساس آينده
- سن بلوغ، اساس ساختن و ساخته شدن
- راهكارهاي عملي جهت دروني سازي ارزشها:
- رسالت اولياء و مربيان در پيش گيري از آسيب هاي اجتماعي
- پیشینه
- الف: خارجي
- ب: داخلي
- فصل سوم: روش تحقیق
- مقدمه
- جامعه آماری مورد مطالعه
- ابزار جمع آوری اطلاعات
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
- مقدمه
- توزیع متغیرها به کمک جداول و توزیع فراوانی و نمودار
- فصل پنجم
- نتيجه گيري:
- محدوديت ها:
- پيشنهادات
- منابع و مآخذ
- ضمائم
- پرسشنامه
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
بررسي نقش تشويق در تعليم و تربيت دانش آموزان , تربيت معلم و چشم انداز توسعه ,
|