
تحقيق : بررسی نظری و تجربی قانون رقابت در ایران و جهان
فرمت : word
تعداد صفحه : 88 قیمت : مبلغ ۱۲ هزار تومان
در تاريخ اقتصادي ايران ميتوان شواهد متعددي از تغييرپذيري جايگاه اقتصادي دولت طي زمان بهدست آورد. اين شواهد بسته به شرايط اقتصادي روز و همچنين نوع فضاي فكري حاكم در خصوص ميزان اثرگذاري دولتها در رفع مشكلات تغيير يافته است و اكنون در راستاي اجراي برنامه چهارم و بازبيني اصل 44 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، با ابلاغ سياست¬هاي كلي اين اصل، دولت در كشور در حال تجربه جايگاهي جديد در اقتصاد است. اين نقش جديد كه با طرح ضرورت «قانون رقابت» در برنامه چهارم و تدوين لايحه آن از سوي دولت، شكل گرفت، اكنون با تصویب قانون «اصلاح موادي از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلاميايران و اجراي سياستهاي كلي اصل (44) قانون اساسي» مبنی بر كوچك ساختن قانوني دولت، در حال طي مراحل تكويني خود ميباشد. البته بايد توجه داشت كه تنها خصوصيسازي شرط دستيابي به توسعه بالاتر نيست، بلكه توسعهيافتگي نيازمند بخش خصوصي قوي و كارا است. لذا، احاله نقشهاي دولت به بخش خصوصي زماني موثر خواهد بود كه در عين توانمندسازي بخش خصوصي، حمايتهاي قانونی لازم براي عملكرد كارامد اين بخش نيز فرآهم آمده باشد. این مهم تنها زمانی امکانپذیر است که قوانین ناظر بر اجرای رقابت در اقتصاد به نحو دقیق و کارآمد به اجرا درآيد.
با این توصیف و با توجه به اهمیت برخورداری از چارچوب¬های رقابتی در اقتصاد، گزارش حاضر بهصورت زير ساماندهی می¬شود: نخست با طرح مفاهیم نظری مرتبط با بحث ساختار بازار و لزوم برخورداری از رقابت «منصفانه» در برابر رقابت «آزاد» به تبیین انواع روش¬های تنظیم فعالیتها از مالکیت عمومی و تنظیم قیمت (مبتنی بر کنترل ـ دستور) تا چارچوب¬های قانون رقابت پرداخته می¬شود و سپس منافع ایستا و پویای اجرای قانون رقابت و جایگاه آن در اجرای سیاست¬های رقابتی تبیین می¬شود. سپس، در فصل دوم به بررسی تاریخی سابقه قانون رقابت در جهان و تجربه کشورهای مختلف جهان در اجرای اين قانون پرداخته می¬شود. در نهایت، در فصل سوم، با تبیین سابقه اجرای قوانین رقابتی در اقتصاد ایران و خلای رقابتی موجود، به اهمیت اجراي قانون رقابت در این اقتصاد ـ به¬ویژه در آستانه اجرایی شدن سیاست¬های کلی اصل 44 قانون اساسی ـ پرداخته خواهد شد و اهمیت اجرای قانون رقابت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
فهرست مطالب
فصل اول: قانون رقابت؛ مبانی نظری
مقدمه
1-1. تعاريف و مفاهیم
1-1-1. بازار
2-1-1. رقابت
3-1-1. نظريات مختلف پيرامون عملكرد بازار و نابازار
الف. نظريههاي بازار
ب. نظريههاي شكست بازار و عملكرد نابازار
ج. نظريههاي شكست نابازار
2-1. مقررات تنظيمي و قانون رقابت؛ وجوه تمايز و تشابه
1-2-1. مقررات تنظيمي
2-2-1. قانون رقابت
3-2-1. وجوه تمايز و تشابه ميان قانون رقابت و مقررات تنظيمي
3-1- ضرورتهای اجرای قانون رقابت
1-1-3. سياست رقابتي و ابزارهاي آن
الف. چارچوبهاي قانوني تسهيل رقابت
ب. مجموعه ابزارهاي اقتصادي
2-3-1. ضرورت «قانون رقابت» و تاثير آن بر عملكرد اقتصاد
الف. ارتباط ميان اجراي قانون رقابت، رقابت و كارايي ايستا
ب. تبادل عملكرد قانون رقابت و عملكرد بلندمدت اقتصاد (منافع پويا)
4-1. پيششرطهاي اجراي قانون رقابت
الف. برخورداري از منابع انساني متخصص
ب. دسترسي مكفي به منابع مالي
ج. تامين پيششرطهاي قانوني
د. صلاحيت مقامات قضايي
فصل دوم: قانون رقابت؛ تجربه تاریخی
5-1. جمعبندي
1-2. سابقه اجرای قوانین رقابتی در جهان
2-2. بررسی تجربه کشورهای منتخب در اجرای قانون رقابت
1-2-2. ایالات متحده آمریکا
2-2-2. انگلستان
3-2-2. فرانسه
4-2-2. لهستان
3-2. مطالعات انجام گرفته در خصوص اثرات اجرای قانون رقابت
4-2. جمعبندی
فصل سوم: قانون رقابت؛ تجربه اقتصاد ایران
1-3. سابقه اجرای قوانین رقابتی در اقتصاد ایران
1-1-3. پيش از انقلاب اسلامي
2-1-3. پس از انقلاب اسلامي
2-3. سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی؛ ضرورت رفع چالشهای رقابتی
1-2-3. خصوصيسازي
2-2-3. آزادسازي
3-2-3. حمايت از مصرفكننده
3-3. قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی
1-3-3. مركز ملي رقابت
2-3-3. وظايف قانوني مركز ملي رقابت
4-3. جمعبندی
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
تجارت الكترونيك , تاثير تجارت الكترونيك بر اقتصاد , تكنولوژي و فرهنگ ,
|