مقاله : كودكان اوتيسم ( درمان با رويكرد رفتاري )
فرمت : word
تعداد صفحه : 52
قیمت : مبلغ ۱۵هزار تومان
( منابع و رفرنس هر پاراگراف جلوی آن اشاره شده است و در انتهای مقاله بطور کامل منابع درج شده است )
مقدمه
اوتيسم عبارت است از ناتواني كودك در برقراري ارتباط با مردم يا موقعيتها . كودكان اوتيستيك اغلب به عنوان كودكان آرام اشباه گرفته مي شوند زيرا توقعات زيادي از والدين خود ندارند . بعد از نوزادي هيج وابستگي نسبت به اشخاص نشان نداده ، بر عكس به اشيا مكانيكي وابسته مي شوند ( آزاد ، 1384 ) . اوتيسم به وسيله مجموعه اي از علايم تشخيص داده مي شود نه فقط يك علامت . مشخصه اصلي اوتيسم نقص در واكنشات اجتماعي ، ارتباطات ، توجه محدود شده و رفتار هاي تكراري است ديگر مشخصات مثل اختلال در خوردن و ... براي تشخيص مهم هستند اما ضروري نيستند ( فيليپك ، 1999 ) .
اوتيسم به عنوان اختلالي كه اصولا ظهور آن قبل از 30 ماهگي است تعريف شده است . كودكان اونيستيك فاقد نيرو براي ارتباط اند . يعني صحبت كردن را كه يك كودك در مراحل اوليه رشد از طريق ايجاد اصوات شروع مي كند در كودكان اوتيستيك كمتر به چشم مي خورد . در كودكان اوتيستيك مسن تر ، لالي عاطفي يعني فقدان كامل تكلم ، بسيار عادي است . همچنين تحقيقات نشان داده است كه آنان منفي گرا هستند ، زيرا پشت خود را به ديگران مي كنند يا فعالانه در برابر آنان مقاومت مي كنند . آنان روزهاي خود را به نحوي مي گذرانند كه گويي در رويا هستند . آنان ممكن است اشياء مخصوص از قبيل درهاي شيشه را ساعتها بچرخانند يا انگشتان خود را به طور پيوسته در برابر صورتشان حركت دهند ( آزاد ، 1384 ) .
فهرستهاي تشخيصي اصلي در مورد كودكان اوتيستيك مورد استفاده واقع مي شود ، فهرست تشخيصي ديسلند براي كودكان مبتلا به اختلالات رفتاري ( ريملند ، 1964 ) و سيستم تشخيصي بريتيش و رلينگ است ( كريك ، 1961 : لوتر ، 1966 : اگورمن ، پولن و اسپنسر ، 1959 ) .
هر چند دامنه نمرات هوشي كودكان اوتيسم از بسيار باهوش تا به شدت عقب مانده تغيير مي كند ، حدود 80 درصد آنها عقب مانده اند . در دوران كودكي حدود دو سوم افراد اوتيسم به شدت ناتوانند و نمي توانند از خودشان مواظبت كنند ، اما 5 الي 17 درصد آنها در جامعه روي پاي خود مي ايستند ، كار مي كنند و نوعي زندگي اجتماعي دارند . نمرات آزمون هوش كودكان اوتيستيك همانند ساير كودكان ، پيشرفت تحصيلي ، اشتغالات آينده ، و وضعيت اجتماعي آنها را پيش بيني مي كند ( ساراسون ، 1383 ) .
اختلال نافذ مربوط به رشد (P.D.D ) به طور رسمي نخستين بار در DSM III در سال 1980 به عنوان يك گروه اختلال مشخص روانپزشكي كودكان شناخته شد . قبل از آن در DSM II بچه هايي با نشانه هاي P.D.D بررسي مي شدند ، به عنوان زير گروهي از اسكيزوفرني كودكان مي دانستند ( آزاد ،1380 ). اختلالات نافذ رشد عبارتي است كه در حال حاضر براي اشاره به اختلالات شديد روانشناختي در دوران كودكي به كار مي رود . اختلالات نافذ رشد ، آشفتگي شديد در تحول شناختي ، اجتماعي ، رفتاري و هيجاني كودك است كه در فرايند رشد ، اختلالات فراگيري ايجاد مي كند (لورد ،راتر ، 1994 :راتر و اسكوپلر ، 1987 ) . از ميان چند اختلال فراگير رشدي كه در DSM-IV به آنها اشاره شده ، اوتيسم هم در حيطه پژوهشي و هم در حيطه باليني كاملا چشمگير و برجسته است . درخودماندگي ( اوتيسم ) بر خصوصيات اصلي انسان اثر مي گذارد :اجتماعي شدن بين فردي و بر ارتباط هاي پيچيده . كودكان در خود مانده اختلالات شديدي در تعامل و ارتباط اجتماعي ، بازي بين فردي و ارتباطات دارند (به نقل از كندال ، 1384 ) . دو اختلال عمده كه به عنوان اختلال هاي نفوذ كننده رشد در DSM III تعريف گرديده است عبارت است از اوتيسم خردسالي و اسكيزوفرني . به نظر مي رسد كه اختلال هاي شديد كودكي اكثرا در دوره سني قبل از 5/2 يا 3 سالگي و اوايل نوجواني و يا درست قبل از آن ظاهر مي شوند . مطالعات انجام شده اين دوره حساس را تاييد نموده است ( كالوين ،1971 :ماكيتا ، 1966 : ورونو ،1974 ). كودكاني كه قبل از سن 5/2 تا 3 سالگي پسيكوتيك مي شوند غالبا خصوصيات اوتيسم خردسالي را دارند ، در حاليكه تصوير باليني كساني كه در نوجواني به پسيكوز مبتلا مي شوند شبيه خصوصياتي است كه در اسكيزوفرني بزرگسالي ديده مي شود چندين اختلال نافذ رشد ديگر وجود دارد ، اما كمتر از اوتيسم رايج هستند . در DSM IV اختلال رت ، آسپرگر ، و اختلال فرو پاشنده كودكي ، در زمره اين دسته از اختلالات گنجانده مي شوند (لرد ، 2000 ) . اوتسيم يك اختلال رشد مغز است كه به وسيله نقص در واكنشات اجتماعي و ارتباطات ،رفتارهاي تكراري و محدود ، مشخص مي شود كه قبل از 3 سالگي شروع مي شوند . اين مجموعه نشانه ها از نوع خفيف اوتيسم به نام اختلال طيف اوتيسم فرق دارند (انجمن روانپزشكي آمريكا ، 2000 ) . اوتيسم روي بسياري از قسمت هاي مغز اثر مي گذارد كه اين اتفاقات هنوز درك نشده است . اوتيسم نسبتا نادر است ، اما در سراسر جهان روي مي دهد و فاقد الگوي مرتبط با طبقه اجتماعي يا پيشينه تحصيلي است . گمان نمي رود كه اين اختلال به خاطر رفتار هاي سرپرست كودك ايجاد گردد و همچنين با اصول يادگيري رفتار نيز تبين نمي شود . داده ها يك مولفه زيست شناختي و عامل ژنتيكي را مطرح ساخته اند ( آرندت ، 2005 ) .
انتظار نمي رود كه برنامه هاي درماني براي اشخاص درخودمانده اين اختلال را مداوا كند ، در واقع درمان مشخص شده اي وجو ندارد ( مايرس ، 2007 ) . اما اقداماتي با هدف به حداكثر رساندن سازگاري شخصي طراحي و تدوين مي شوند . در اين رابطه برنامه هاي روان پويشي و دارو درماني چندان موثر نبوده اند . اما اقدامات فشرده اصلاح رفتار نتايج دلگرم كننده اي به دست داده است . اقدامات درماني به طور فزاينده اي بر محور خانواده ، تدوين برنامه هاي آموزش والدين براي توجيه و پرداختن به اختلالات كودك و مشاوره با والدين براي توجه به مشكلات مرتبط با بزرگ كردن كودك درخودمانده استوار شده است.
فهرست مطالب :
1- مقدمه
2- مباحث اصلي شامل
2-1- تاريخچه
2-2- تعريف
2-3- نشانه شناسي
2-3-1-رفتار اجتماعي
2-3-2-تكلم و زبان
2-3-3-رفتار تشريفاتي و اصرار بر يكنواختي
2-3-4- نابهنجاريها در پاسخ به محيط فيزيكي
2-3-5- رفتار خود تحريكي
2-3-6- رفتار خود جرحي
2-3-7- عاطفه نامناسب
2-4- ويژگي هاي شناختي كودكان اوتيستيك
2-4-1-اختلال توجه
2-4-2-كنشهاي هوشي
2-4-3-مهارتهاي تحصيلي
2-4-4-توانايي هاي برجسته
2-5- ملاك هاي تشخيص اوتيسم
2-6- سبب شناسي
2-6-1- محيط اجتماعي
2-6-2- رويكرد عصبي
2-6-3-عوامل زيستي شيميايي
2-6-4- عوامل زيستي
2-6-5- عوامل ژنتيك
2-6-6-عوامل نوروآناتومي
2-6-7- عوامل پري ناتال
2-7- مدل هاي سبب شناسي
2-7-1-مدل روان كاوي و درمان
2-7-2- مدل بدكاركردي عصب شناختي و درمان
2-7-3-مدل بيوشيمايي و دارودرماني
2-7-4- مدل رفتاري و درمان
3- انواع درمانها
3-1-درمانهاي رفتاري و آموزشي
3-1-1- مداخله رفتاري فشرده اوليه
3-1-2- تحليل رفتار كاربردي
3-1-3- درمان پاسخ محوري
3-1-4- TEACCH
3-1-5. Floor time
3-1-6 يكپارچگي حسي
3-1-7- مداخلات ارتباطي
3-1-8- پسخوراند عصبي
3-1-9-.. PECS
3-1-10- داستانهاي اجتماعي
3-2- مداخلات مربوط به والدين
3-3- درمان دارويي
3-3-1-دارو درماني
3-3-2- رژيم غذايي
3-3-3- درمان با شلاتورها
3-3-4-درمان با اكسيژن فشار بالا
3-3-5- درمان با سلولهاي بنيادي
3-4- درمانهاي مكمل
3-4-1- موسيقي درماني
3-4-2- انزجار درماني
3-4-3- ماساژدرماني
3-4-4- حيوان درماني
3-4-5- هنر درماني
3-4-6- تربيت شنيداري
4- درمان پيشنهادي
گستره پژوهشي درمان پيشنهادي
5-مقالات پژوهشي بر اساس درمان پيشنهادي بر گرفته شده از مقالات منتشر شده از سال 2001 تا 2008
چكيده 1 : مداخله رفتاري فشرده اوليه براي كودكان اوتيسم : خود كارايي درماني والدين
چكيده 2 : مداخله رفتاري شديد اوليه براي كودكان اوتيسم : رويكردهاي درمانگر در بدست آوردن يك فرايند صحيح
چكيده 3 : اثر بخشي مداخلات رفتاري فشرده بر اساس برنامه هاي بزرگ جامعه محورمقالات پژوهشي اضافي
چكيده 1 : پيشرفت و نتايج كودكان اوتيسم كه مداخلات فشرده آنها توسط والدين مديريت شده است
چكيده 2 : درمان رفتاري فشرده براي كودكان اوتيسم : پيش بيني و نتايج 4 سال
چكيده 3 : درمان مداخله رفتاري شديد و اوليه براي كودكان اوتيسم ، يك پرسشنامه از تمرينات باليني
6- منابع
7- ضمايم
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
كودكان اوتيسم ( درمان با رويكرد رفتاري ) ,
|