پايان نامه : بررسي چالش هاي مراكز تربيت معلم و تربيت معلم و چشم انداز توسعه
فرمت : word
تعداد صفحه : 52 قیمت : مبلغ ۸ هزار تومان
در دهه قرن هجدهم ، در آلمان گردهمايي هائي براي آماده كردن معلمين براي تدريس پايه ريزي شد . اما اولين مركز تربيت معلم رسمي در اوائل قرن هجدهم در فرانسه توسط كشيشي كاتوليك به نام (بابتيست دو لا سال) تأسيس شد . لاسال در سال 1700 كار خود را با تربيت بچه هاي خانواده هاي فقير و متوسط جامعه آغاز كرد . اما به زودي دريافت كه به غير از معلمين ديني جامعه نيازمند وجود معلمين برمبناي علم علمي و عملي است . او سعي كرد كه از آراء فلاسفه يونان باستان و آموزش و پرورش اسلامي سود جويد . ازنظر او صرفاً آموزش روحاني براي تربيت معلمين كافي شود و عاقبت پس از مطالعات و تحقيقات بسيار در سال 1725 اولين دانشكده تربيت معلم را بنياد نهاد . براي تدريس ، معلم دركنار داشتن علم و آگاهي ازكاركرد مغز و بدن انسان ، و همچنين بايد از اصول وروش هاي تدريس آگاه باشد . در واقع در تأسيس مراكز تربيت معلم از آغاز تاكنون اين هنجار حفظ شده است . اين تفكر به سرعت همه گير شد . به تبع آن سيستمي پايه ريزي شد كه شرايطي براي معلمين فراهم مي شد كه به طور مستمر در كلاس هاي ضمن خدمت از علوم و فنون جديد آگاهي يافته و درعين حال از تجربيات يكديگر استفاده كنند .
فرانسه در جريان انقلاب پس از تلاشي ناموفق براي الگو برداري از نمونه آلماني بعداً در نتيجه تلاش هاي ناپلئون در ربع دوم قرن نوزدهم موفق به تأسيس سيستم آموزشي يكنواختي براي تربيت معلم شد .
در بريتانيا و آمريكا سيستمي براي تربيت معلم وجود نداشت اما شكلي از تعليم آداب اخلاقي كه توسط ملكه اليزابت اول ارائه شده بود . به عنوان تربيت معلم استفاده مي شد . در همان زمان يعني در ربع اول قرن نوزدهم روشي توسطloseph Lancaster و Andrew Bell ابداع شد كه به روش لانكاستريان معروف شده بود . در اين روش ، شاگردي كه ارشدتر از بقيه است تحت نظر معلم به آموزش شاگردان پائين تر از خود مي پرداخت . اما در ربع سوم قرن نوزدهم ، علاقه به تقليد از مدل آلماني تربيت معلم در انگلستان گسترش يافت و فردي به نام David Stowe دانشكده اي به نام Glasgow Normal Seminary مدرسه عالي Masschussets Normal Schools براي تربيت دبيران را در آمريكا بنياد نهاد . پس از آن سيستم تربيت معلم به مستعمرات انگلستان هم كشانده هم كشانده شد و در همان زمان كليساها به عنوان مؤسسات داوطلب كالج هاي تربيت معلم را در اقصي نقاط جهان راه انداختند .
بي شك آينده هر جامعه اي به كيفيت و كارآيي آموزش و پرورش آن كشور بستگي دارد . از اين رو هر چه كارآيي و بهره دهي برنامه هاي آموزشي مؤثرتر و مفيدتر باشد جامعه فردا سلامت و سعادت بيشتري خواهد يافت . ولي كارآيي و بهره دهي مفيدتر و موثرتر صرفاً به اين معنا نيست كه هدفها و محتواي آموزش و پرورش در قالب جملاتي زيبا و شعار گونه توصيف شود بلكه منظور تلاشهاي هماهنگي است كه به منظور ايجاد يافت مشترك بين هدفها و روشهاي مناسب آموزشي انجام مي گيرد تا مقاصد و نيازهاي پيش بيني شده در عمل تحقق يابند . سوابق تعليم و تربيت در ايران نشان مي دهد كه به علت ساده بودن ارتباط انساني و ناچيز بودن مجموعة ميراث فرهنگي و اجتماعي آموزش و پرورش به وسيلة خانواده ها انجام گرفته است . با توسعه فرهنگ و تمدن در ايران و گسترش دامنة علوم ومهارتهاي بشري ، تراكم جمعيت در شهرها و روستاها و افزايش آن رفته رفته نوعي دخالت آگاهانه در تعليم و تربيت كودكان و نوجوانان صورت گرفت و سالمندان با توجه به اهداف و مقاصد معيني به پرورش خرسالان پرداخته به منظور انجام وظايف آموزش و پرورش بصورت رسمي و براساس ضوابط و مقررات مشخصي به تدريج سازمانهاي متعددي راتأسيس و گسترش دادند . از صدراسلام تاكنون بعد از خانواده مسجد و مكتب و مدرسه از مهمترين سازمانهاي آموزشي بوده اند . تشكيل كلاس خاصي براي تدريس اصول تعليم و به منظور افزايش سطح سواد معلمان در دبيرستان دارالفنون در اول سال 1290 هجري شمسي را اولين اقدامي مي دادند كه در زمينه تربيت معلم صورت گرفته است و اصول تربيت در آن مطرح شده است ........................
فهرست مطالب
-
فصل اول
-
مقدمه
-
طرح مسأله
-
هدف تحقيق
-
بيان فرضيه
-
تعاريف عملياتي
-
متغييرهاي تحقيق
-
-
فصل دوم
-
تاريخچة پژوهش
-
-
فصل سوم
-
طرح پژوهش
-
جامعه
-
نمونه
-
روش نمونه گيري
-
ابزار اندازه گيري
-
روش آماري
-
-
فصل چهارم
-
تجزيه و تحليل آماري
-
نظر دانشجويان
-
نظر مدرسين
-
نظر كاركنان
-
-
فصل پنجم
-
خلاصه و نتيجه گيري
-
فهرست منابع و مأخذ
-
پيوست
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
تربيت معلم و چشم انداز توسعه ,
برچسب ها :
هدف تحقيق , طرح پژوهش , تجزيه و تحليل آماري , مراكز تربيت معلم ,
|