پايان نامه : ادبيّات غنايی در ادبيّات معاصر عرب خوزستان
( پايان نامه در رشته ی زبان و ادبيّات فارسی )
فرمت : word
تعداد صفحه : 181
قیمت : مبلغ ۱۵هزار تومان
چكيده
درست است كه ادب حماسی يكی از مهم ترين بخش های ادبيّات معاصر عرب خوزستان است امّا واقعيّت امر، مهم ترين بخش اين ادبيّات را ادبيّات غنايی مى داند. ادبيّات غنايی معاصر عرب خوزستان آينه ای است كه همه ی جريان ادب غنايی كلاسيك عرب، كلاسيك فارسى، معاصر عرب و معاصر فارسى را براى ادب دوستان و خوانندگان، منعكس مى كند. در اين ادبيّات، گوناگونى موضوعات واقعاً چشم گير است. اين ادبيّات به سه لهجه نوشته و قوالب شعرى متنوّعى را متضمّن مى شوند. آرايه هاى ادبى و صور خيال متعدّد و زيباى اين ادبيّات بى هيچ چون و چرايى نشانگر هنر و توانايى سرايندگان آن هاست، هنر و قدرتى كه معرّفى آن ها به فرهيختگان، ادب دوستان و دانشجويان زبان و ادبيّات فارسى، لازم است.
روش به كار رفته براى انجام دادن اين تحقيق، روش كتاب خانه اى و ابزار گردآورى اطّلاعات، فيش و فيش بردارى بوده است. مطالعه و بررسى كردن اين پايان نامه خواننده را با چگونگى و گوناگونى مضامين ادبيّات ياد شده آشنا و او را از آرايه هاى ادبى آن ها باخبر مى كند. اين بررسى، هم چنين موجب پى بردن اين خواننده به اثرپذيرى اين ادبيّات از ديگر ادبيّات مى شود كما اين كه او را به توانايى ادبيّات معاصر عرب خوزستان و كشف نكات مشترك بين اين ادبيّات و ديگر ادبيّات به ويژه ادبيّات فارسى رهنمون مى شود.
پيش از پرداختن به متن اصلى پايان نامه، لازم آمد مقدّمه اى براى روشن شدن موضوع و تعريف موارد مهمّ عنوان پايان نامه، آورده شود :
1- ادبيّات غنايى و گستره ى آن ها : سيروس شميسا در كتاب انواع ادبى مى نويسد : « ادب غنايى در اصل اشعارى است كه احساسات وعواطف شخصى را مطرح كند. ... ليريك را در عصر ما ( شايد به تبع عرب ها ) كه به شعر عاشقانه و عاطفى الشّعر الغنائى مى گويند به ادبيّات غنايى ترجمه كرده اند و به دو معنى اشعار عاشقانه و بزمى به كار برده اند. ... مرثيه هم جزو ادب غنايى است.... شعر ليريك ممكن است عاشقانه باشد، در اين صورت به آن Love Lyric مى گويند كه همان شعر عاشقانه يا تغزّلى يا غزل است.... شعر غنايى در دو معنى به كار مى رود : الف – بيان احساس و عواطف شخصى ب – اشعار عاشقانه. ... مهم ترين فرق بين حماسه و غنا در نگرش بيرونى و درونى است. ادبيّات غنايى نگاه درونى شاعر به جهان است. ... چنان كه گفته شد يك معنى غنا اشعارى است كه بيان احساس و عواطف مى كند ؛ در اين صورت شاعر با نگاهى عاطفى، به مسائل درونى خود رنگ فلسفى و جامعه شناختى مى دهد و با طرح مسائل عميق روانى و فلسفى، مسائل انسان را در ارتباط با حيات و ممات، داشتن و نداشتن، خوش بختى و بدبختى و امثال اين ها به شكلى مؤثّر و اندوهناك، توصيف مى كند. 1 »
2- ادبيّات معاصر : ادبيّاتى هستند كه از صد سال پيش تا به امروز، ايجاد شده اند. محدوده ى يك قرن يا يك سده تقريبى است.
3- محدوديّت ادبيّات به اشعار و آثار منظوم : به دليل جوان بودن ادبيّات منثور، مخصوصاً بخش غنايى آن ها، در اين تحقيق، اشعار و آثار منظوم مدّ نظر هستند.
4 - در اين تحقيق، واژه ى قصيده، معمولاً به معنى و مفهوم و اصطلاح عربى آن، به كار مى رود نه اصطلاح فارسى آن. در اين جا نه مضمون، نقشى در نام گذارى دارد و نه عدد ابيات شعر. اصطلاح قصيده ى عربى، هم قالب قصيده و هم قالب غزل به مفهوم فارسى را در بر مى گيرد.
5- در اين پايان نامه، واژه ى غير قصيده در برابر يا مخالف واژه ى قصيده است. غير قصيده در بر گيرنده ى نظم هايى از قبيل رباعى ها، دوبيتى ها و... مى شود ؛ حتّى اگر اين نظم ها خيلى بلند باشند. برخى از اين قالب ها، به نامى، ناميده شده اند و برخى ديگر، بى نامند.
در اين تحقيق، قالب هاى شعرى گوناگون ادبيّات غنايى معاصر عرب خوزستان كه به وسيله ى سه لهجه سروده مى شوند بررسى شده اند. در اين پايان نامه آمده است كه برخى از اين قالب ها عبارتند از : قالب موروثى قصيده (در لهجه ى بدوى)، قصيده ى كلاسيك، قالب مزدوج (مثنوى)، چهارپاره، ترجيع بند، قالب تفعيله (نيمايى)، قصيده ى نثرى (در زبان فصيح)، قصيده ى مربّع، قصيده ى موشّح، قصيده ى گلايد، قصيده ى الفيّه، قصيده ى چند وزنى، قصيده ى تفعيله و قالب هاى ابوذيّه، موّال، عتابا، دارمى، نايل، ميمر، هات و ميجنه، هوسه، نعى و دل اللّول، تجليبه، موليّه و چوبيّه (در لهجه ى غير فصيح).
آخرين مطلب بررسى شده در اين تحقيق، مطلب آرايه هاى ادبى است كه در سه بخش بديع، معانى و بيان، شرح داده شده است. در بديع، از سجع، جناس، روش تكرار، مبالغه و غلو، تضاد (طباق)، تناقض (پارادوكس)، تلميح، تضمين، ايهام، ترتيب كلام و تعليل و توجيه، در معانى از جملات خبرى و جملات پرسشى و در بيان از تشبيه، انواع استعاره، برجسته سازى، سمبل و اسناد مجازى شواهدى ياد شده است.
در پايان تحقيق نمونه هايى از اشعار معاصر عرب خوزستان به همراه مختصرى از زندگى نامه هاى سرايندگان اين اشعار، آورده شده است.
خوانندگان پژوهش گر و غير پژوهش گر اين پايان نامه با مطالعه ى آن از انواع و تنوّع مضامين ادبيّات غنايى معاصر عرب خوزستان و از آرايه هاى ادبى اين ادبيّات، باخبر مى شوند چنان كه به اثرپذيرى آن ها از ديگر ادبيّات، پى مى برند. خوانندگان تحقيق، هم چنين با توانايى اين ادبيّات و نكات مشترك بين آن ها وديگرادبيّات از جمله ادبيّات فارسى آشنا مى شوند.
فهــرست مطالــب اين پايان نامه به شرح زير مي باشد
-
مقدّمه
-
پيش گفتار
-
فصــــــل اوّل : كلّيّات
-
فصــــــل دوم : اثرپذيرى ادبيّات غنايى معاصر عرب خوزستان
-
بخش نخست : اثرپذيرى از ادبيّات غنايى كلاسيك عرب
-
بخـــش دوم : اثرپذيرى از ادبيّات كلاسيك فارســـــى
-
بخــش سوم : اثرپذيرى از ادبيّات معاصـــــــــر عرب
-
بخش چهارم : اثرپذيرى از ادبيّات معاصــــر فارســــى
-
فصـــــل ســوم : مضامين ادبيّات غنايى معاصر عرب خوزستان
-
فصـــــل چهارم : قالب هاى شعرى ادبيّات غنايى معاصر عرب خوزستان
-
بخش نخست : لهجه ى بــــدوى
-
بخـــش دوم : لهجه ى فصيــــح
-
بخــش سوم : لهجه ى غير فصيح
-
فصـــــل پنجـم : آرايـــــــــــه هاى ادبــــى
-
بخش نخست : بديع
-
بخـــش دوم : معانى
-
بخـــش سوم : بيان
-
فصـــــل ششـم : معرّفى برخى از شاعران معاصر عرب خوزستان و نمونه هايى از اشعارآن ها
-
على غريفــــــى
-
فاضل سكرانـــى
-
عادل سكرانــــى
-
پـــايـان سخـــن : خلاصه و نتيجه ى تحقيق
-
كتــــاب نـامـــه
***************************************************************************************
در صورت تمایل
به دریافت فایل فوق در مدت 10 دقیقه ، لطفاً اینجا کلیک
کنید
***************************************************************************************
مشاوره ؛نگارش پایان نامه ؛ مقاله + شبیه سازی
در تمام مقاطع دانشگاهی پذیرفته می شود
در صورت
تمایل می توانید عنوان و جزئیات پروژه خود را در قسمت نظرات این پست
اعلام فرمایید. ضمنا می توانید اطلاعات درخواستی خود را به ایمیل یا تلگرام
نمایید
ایمیل :
com.dr@yahoo.com
درباره :
نقش تلويزيون دررفتار ,
|